چکیده:
هر زندگی محقق ساختن یک «کُل»، یعنی: محقق ساختن «خویشتن» است. این تحقق، در روانشناسی یونگ «تفرد» نامیده میشود. یونگ با تکیه بر «چنین گفت زرتشت نیچه» به مفاهیمی چون: ناخودآگاه روان و کهن الگوهای «سایه»، «آنیمای مثبت»، «آنیمای منفی»، «مادر جهان اسفل» و «پیر فرزانه» پرداخته و از این رهگذر، مفهوم «فردیت» یا رسیدن به مرتبهٔ «انسان» کامل را شرح داده است. «تفرد» یا فردیت) individuation)فرایندی است که در طی آن «من» (ego) به عنوان مرکز خودآگاهی به «خود» (self) که درونیترین بخش ناخودآگاهی است، منتقل میشود. در این فرایند، سویههای گوناگون شخصیت به شناخت و سازگاری با یکدیگر رسیده، سرانجام خودآگاهی با ناخودآگاهی هماهنگ میشود. این فرایند، در بوف کور هدایت اتفاق می افتد. روایت بوف کور، منعکس کنندهٔ حرکتِ انسانِ در جست وجویِ رسیدن به فردیت است که به شکل دو سفر واقعی و نمادین راوی، نمایش داده میشود. در این جستار، کوشش بر این است تا ضمن نمادگشایی از تصویرهای داستان، چگونگی ارتباط متن با ایدهٔ «ابرمرد نیچه» واکاویده شود. بررسی نقش سگانی و جلوهٔ آن در بوف کور و پیوند آن با فردیت یافتگی در نظریهٔ یونگ، از دیگر اهداف مقالهٔ حاضر است. مهمترین نتیجهٔ حاصل از پژوهش پیش رو این است که خواننده درمی یابد، هدایت به چه شیوه از نمادهای متعددی چون: دختر اثیری، لکاته، پیرمرد یوگی، سرو، نیلوفر، ری، بنارس، اعداد و دیگر نمادها برای اشاره به ریشههای دو تمدن کهن هند و ایران، بهره گرفته است. او هم چنین نشان میدهد که راوی بوف کور، برابرنهاد انسان ازلی-ابدی در نظریهٔ نیچه است که در دایرهٔ هستی اسیر است و یک زندگی را در مکانها و زمانهای مختلف تکرار میکند. این انسان واحد، که در متن بوف کور، در صورتهای نمادین و متعدد: پیرمرد خنزرپنزری، راوی، پیرمرد یوگی، نعش کش، عمو، دختر اثیری، لکاته، مادر لکاته، دایه و ... ظاهر میشود، سایههای راوی (انسانی ازلی-ابدی) است که در چهرههای مختلف و زمانهای مختلف زندگی کرده، تلاش میکند با سویههای مختلف وجود خود آشتی کند. به علاوه، راوی بوف کور، قصد دارد با غلبه بر سایههای پست وجودش به فردیتی برسد که در نظریهٔ یونگ به آن اشاره شده است. نشان دادن شکست راوی در تلاش برای رسیدن به فردیت سرانجام روایت بوف کور است.
Every life is the realization of a "whole", that is: the realization of the "self". This realization is called individuality, in Jungian psychology.Relying on Nietzsche’s book, "Thus Spoke Zarathustra", Jung analyses concepts such as: the subconscious mind and the archetypes of "shadow", "positive anime", "negative anime", "chthonic mother" and "wise old man" and through this analysis, he explains the concept of individuation or attaining the status of “Superman". Individuation is the process by which the ego, as the center of self-awareness, is transferred to the "self," which is the innermost part of the subconscious. In this process, the various aspects of personality reaching cognition and compatibility with each other, self-awareness eventually becomes synchronized with the unconscious, a process that takes place in the “Blind Owl”. The “Blind Owl” narrative reflects the human crusade in search of individuation in the form of two real and symbolic journeys. In this essay, an attempt is made to explore the idea of the Nietzsche’s "Superman", while at the same time, symbolizing the images of the story, examining the role of the trinity and its manifestation in the “Blind Owl” and its connection with individuality in Jung's theory. The most important conclusion of the present research is that the reader understands how Hedayat uses various symbols such as: ethereal girl, slut, old yogi, cypress, lotus, Rey, Banares, numbers and other symbols have been used to refer to the origins of the two ancient civilizations of India and Iran. He also shows that the narrator of the “Blind Owl” is Nietzsche’s “Superman” who is trapped in the realm of existence and repeats a life in different places and times. The individual who appears in the text of the “Blind Owl”, in symbolic and numerous forms, the old peddler, the narrator, the yogi old man, the coffin-bearer, the uncle, the ethereal girl, the slut, the slut’s mother, the nanny, etc., are the shadows of the narrator (eternal-man) who lives in different faces and different times and tries to reconcile with different aspects of his existence. In addition, the “Blind Owl” narrator intends to overcome the inferior shadows of his existence to achieve the individuality referred to in Jung's theory. Showing the narrator's failure in trying to achieve individuality, is ultimately the story of the “Blind Owl”.