چکیده:
مفاهیم «قدرت» و «فرهنگ» در دوران اخیر دچار تحول معنایی شده است. حالا «قدرت فرهنگی» بهعنوان مبنای اساسی قدرت ملی مطرح شده است. نقش «فرهنگ» در افزایش «قدرت نرم» و «امنیت نرم» یک کشور، جدیتر شده و نقش مهمی در تحولات و شکلگیری قدرت هر کشور ایفا میکند. گذار مفهومی قدرت از حوزه سختافزاری به حوزه نرمافزاری، امروزه موردتوجه کارگزاران سیاسی کشورها واقعشده است. حصول به جنبه نرمافزاری قدرت، شرایط خاص خود را میطلبد که نوع فرهنگ سیاسی یکی از لوازم اصلی برای تحقق هدف مذکور است. انقلاب اسلامی ایران ساختار فرهنگی منحصربهفردی را داراست که آن را از تمامی انقلابهای جهان جدا میکند. این انقلاب بر پایه فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در باورهای عمیق مذهبی و فرهنگی مردم ایران ریشه دارد. این پژوهش بر مبنای روش کتابخانهای و اسنادی و تجزیهوتحلیل یافتهها با شیوه توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است. ابتدا به بررسی و سیر تحولات قدرت، شکلگیری قدرتنرم و مؤلفههای قدرتنرم با تأکید بر فرهنگ ایثار و مقاومت پرداخته شده است و با توجه به توانایی دشمنان در احاطه و کاربرد تهاجم فرهنگی در تلاش برای فشار و ایجاد بحران در جمهوری اسلامی ایران، این پژوهش بهترین رهیافت و الگوی ارتقای قدرت نرم و امنیت نرم را استفاده و رجوع به فرهنگ اصیل و گهربار اسلامی فرهنگ ایثار و مقاومت میداند.
The concepts of "power" and "culture" have undergone semantic changes in recent years. Today, "cultural power "is considered the basis of national power. The role of "culture" in increasing the "soft power" and "soft security" of a country has become more serious and influential in the development of power in every country. The conceptual transition of power from the field of hardware to software has become the center of focus among political executives. This transition necessitates its own specific conditions among which we can refer to the type of political culture. The Islamic Revolution of Iran is endowed with a unique cultural structure that distinguishes it from other revolutions in the world. This is rooted in self-sacrificial culture, martyrdom and resistance that arise from people's deep religious convictions. This research has been carried out using library and documentary methods and the analysis of the gathered data with descriptive-analytical method. At first, there is a reference to the development of power, soft power, and components of soft power with an emphasis on sacrificial and resistance cultures and subsequent to the enemies' cultural invasion and attempt to sow seeds of tension and crises in the Islamic Republic of Iran, the results prove the necessity of relying on the genuine and priceless Islamic cultures of sacrifice and resistance as the best strategy and model of improving both the soft power and soft security.