چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی توصیفی روابط فرهنگی و اقتصادی مسلمانان و مسیحیان روستای فهره (استان لرستان) میپردازد. در این پژوهش روابط فرهنگی و اقتصادی و میزان تعاملات و ارتباطات بین پیروان این دو دین الهی و آدابورسوم اجتماعی آنان از قبیل مراسم مذهبی و دینی و دادوستد مالی و اقتصادی موردبررسی قرارگرفته است. روش تحقیق در این مقاله مصاحبهای بوده و برای مصاحبه باکسانی که در این زمینه اطلاعات کافی داشتهاند به روستای فهره مراجعه شده و پس از هماهنگیهای لازم، مصاحبة حضوری توسط نویسنده انجامگرفته است. در برخی موارد برای مطالعة تعاملات بین مسلمانان و مسیحیان به کتابها و در موارد فرهنگی و اقتصادی به مصاحبه رجوع شده است. از مهمترین نتایج بهدستآمده از این پژوهش میتوان به روابط عمیق و مسالمتآمیز مسیحیان و مسلمانان در روستا پرداخت که میتوان به دادوستد مالی و شرکت در مراسم جشن عروسی یکدیگر پرداخت که در تاریخ اجتماعی روستا، دارای اهمیت میباشد.
خلاصه ماشینی:
اين حضور نه تنها در اين روستا بلکه در روستاهاي اطراف که ارامنه ساکن بودند نيز قابل مشاهده مي باشد که مسيحيان پا به پاي مسلمانان در اين مراسم مذهبي و ديني مسلمانان شرکت مي کنند که نشانگر تعاملات فرهنگي بين پيـروان ايـن دو ديـن بـزرگ الهي مي باشد (شهبازي، ١٣٩٨، ص ٨٨- ٨٧).
بـه همـين جهت در روستا چندين چشمه وجود دارد که از زمان مسـيحيان (ارامنـه ) مـورد تقـدس و پرستش قرارگرفته و در ميان مردم روستا جايگاه ويژه اي داشـته اند ازجملـه اينکـه مـردم به خصوص زنان براي دعا و زيارت کردن اين چشمه ها مي رفتند و حتي شـب هاي جمعـه براي رفع مشکلاتشان در کنار اين چشمه ها شمع روشن مي کردند و در استفاده از آب آن ، بسيار احتياط مي کردند و در هرجايي استفاده نميکردند مثلا در شستن لباس هاي کثيف يا حتي در پختن نان و درست کردن خمير از آب آن استفاده نميشد، چراکه قائل بودند اگـر از آب اين چشمه براي درست کردن خمير استفاده شود، خمير درست نميشود و نـان آن خراب مي شود، اين هم به خاطر اعتقاد، ارزش و قداستي بود که بـراي آب ايـن چشـمه ها قائل بودند و مسلمانان نيز براي احترام به اين تفکر مسيحيان ، نسبت به اين چشمه ها اين برخوردها را داشته اند (انصاري، ١٣٩٨، ص ٩٢-٩٣).
(نصيري نيا، ١٣٩٨، ص ٩٦) خوش رفتاري شاه عباس با مسيحيان ارامنه شاه عباس عاقبت انديش ، دريافته بود که بامحبت و روابط مسالمت آميز بهتر مي تـوان اراده خود را به کسي تحميل کرد، ازاين رو پس از رسانيدن ارمنيان مسـيحي بـه ايـران و ساکن کردن آن ها در اصفهان بـا آنـان خوش رفتـاري کـرد و امتيازهـايي از قبيـل آزادي مذهب براي آنان قائل شد و با توجه به مهارت آنان ، زمين هاي کشاورزي را در اختيار آنان قرار داد و براي کسب وکار و فعاليت اقتصادي و حتي در ساختن خانه هايشان ، آنان را ياري کرد.