چکیده:
امروزه جوامع مجازی با سرعت شگفتآوری از طریق ابزارهای هوشمند در زندگی مردم نفوذ کردهاند. این محیطها زمینهای را برای فعالیت کسبوکارها بهمنظور بهبود تصویر برند و ایجاد انگیزش در مشتریان جهت خرید و یا استفاده از خدمات به وجود آوردهاند. در این محیط رقابتی جذب و حفظ مشتریان مستلزم دارا بودن درک بالاتری از رفتار آنها میباشد، چراکه جذب کاربر بیشتر، منجر به سودآوری بالاتر میگردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی است. این پژوهش بهصورت کیفی و کمی انجامشده است، بهاینترتیب که ابتدا از ادبیات تحقیق مدل اولیه استخراج و سپس با استفاده از تحقیق کیفی مدل تکمیل گردیده و در نهایت مدل طراحی شده مورد آزمون کمی قرار گرفت. در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان که بهصورت قضاوتی انتخاب شده بودند انجام شد که نتایج آن با تحلیل مضمون (تم) مورد بررسی قرار گرفت. سپس مدل طراحی شده بهوسیله جامعه آماری 384 نفری که بهصورت خوشهای در دسترس انتخاب شده بودند مورد آزمون کمی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل اکتشافی شناسایی شده شامل؛ طراحی، امنیت، فیلترینگ، محتوای موجود، و هدایت بر نگرش، تمایل، نیات جمعی و نهایتاً رفتار مشارکتی مصرفکننده تأثیرگذار است.
Abstract: Virtual communities have penetrated todays people life with astonishing speed through smart devices. The communities’ facilities have provided opportunities for businesses to create better brand image and motivating consumers to repurchase their products and services. Therefore, there is a dense competition between virtual communities to raise more consumer. This, in turn, requires a better understanding of consumer behavior. The aim of this research is to identify the virtual communities’ service factors that affect consumers’ behavior. We reviewed literature and designed a primary model. Then, we interviewed 14 experts who were selected on a judgmental sampling basis to design final model. Lastly, the model was tested by 384 university students who were among virtual communities consumers. Results show the exploratory factors that affect consumer behavior most are; design, security, filtering, content and guidance.
خلاصه ماشینی:
مطالعات پژوهشگران نشان ميدهد زماني که يک فرد تمايل لازم جهت انجام يک کار را در محيط هاي جمعي داشته باشد انگيزه لازم براي نيت جمعي انجام آن را پيدا خواهد کرد (باگوزي و دلاکيا، ٢٠٠٧)؛ بنابراين ميتوان نتيجه گرفت ؛ H٤ تمايل بر نيات -ما در ارتباط با جوامع مجازي آنلاين تأثيرگذار است آجزن و فيش بين (١٩٨٠؛٢٠٠٥)، بر اين باورند که نگرش مي توانند قابليت پيش بيني رفتار را داشته باشد، اما تنها به شرط اينکه در سطح يکسان ارزيابي شود.
ir 24 McGuire 4 Davis 25 Eagly & Chaiken 5 Theory of Reasoned Action 26 Baggozi, Toumela 6 Technology Acceptance Model 27 We-intentions 7 Theory of Planned Behavior 28 Baumeister 8 Perceived Usefulness 29Short 9 Perceived Ease of Use 30 Danchak, Walther, & Swan 10 David 31 Han and Min 11 Lujun, Scott, & Xiaohong 32Hung and Ku & Chang 12 Chou & Sawang 33 Theme Analysis 13 Nysveen 34 Structural Equation Model 14 Shin 35 Path coefficient 15 Sun & Zhang 36Average Variance Extracted (AVE) 16 Atkinson & Hilgard 37 Fornell and Lacker 17 Hawkins 38 Biocca, Harms, & Burgoon 18 Short, Williams & Christie.
39 Model of Goal Directed Behavior 19 Argyle & Dean 40 Gabbiadini 20 Biocca, Harms, & Burgoon 21 Desire منابع خواجه سروي، غلامرضا و اسدي، عليرضا (١٣٨٧).
On the concept of intentional social action in consumer behavior.