چکیده:
حقوق بشر به عنوان یکی از موضوعات اساسی و مورد بحث میان تمامی دولتها و ملتها و اقشار جامعه می باشد به عبارتی هر انسان در جنبه ها و ابعاد مختلف زندگی خود اعم از فردی و اجتماعی در بدو شناخت خود و محیط پیرامون ؛ خود را صاحب حق می داند و از اطرافیان انتظار رعایت این حقوق را دارد؛اما ملاک تشخیص حق به نسبت فرد و جامعه و بعضا محیط زندگی و حتی طرز تفکر انسان دارای تفاوت و بعضا اختلاف در این زمینه می باشد در این تحقیق در قالب دو بخش اصلی ارائه می گردد که در هر بخش مبانی حقوق بشر بررسی می گردد،که در بخش اول اقدام به بررسی این مبانی در قرآن کریم و در بخش دوم مبانی حقوق بشر در منشور سازمان ملل مورد تحقیق واقع شده است .محوریت قرآن کریم در بخش اول به همراه بررسی تفاسیر معتبره آن و نظرات علماء و فقیهان این حوزه و قوانین مرتبطه به انجام رسید در زمینه بررسی های قرآنی بعمل آمده آیات حقوق بشری قرآن کریم از این کتاب وحی استخراج شد و طبق طبقه بندی این آیات بر اساس محتوا و مفهوم آن 5 اصل و ریشه به عنوان مبانی حقوق بشر قرآنی توسط محقق به عنوان مبانی حقوق بشر در قرآن کریم اظهار شد که این حقوق عبارتند از: حق آزادی؛حق مساوات و برابری و حق تعلیم و تربیت قواعد فقهی مهم فقه اسلام و مذهب امامیه یکی از مهمترین منبع فقهی و حقوقی جهان اسلام و مذهب شیعه می باشد و در این تحقیق بر آن شدیم نسبت و رابطه این قواعد با حقوق بشر و مبانی آن مشخص شود که جایگاه حقوق بشر و مبانی آن در قواعد فقهی فقه اسلامی کجاست که پس از بررسی؛ ارتباط و اشترکاتی میان برخی از این قواعد و حقوقی مثل حق حیات ؛کرامت انسانی؛آزادی و مساوات و برابری مشخص و مبرهن است که در این مقاله این رابطه که از مفهوم قواعد بدست می آید مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
کرامت انساني از نوع اکتسابي،کرامتي که برگرفته از برخي آيات قرآن خاصه آيه ١٣ سوره مبارکه حجرات(ان اکرمکم عندالله اتقاکم ) مي باشد جايي که ملاک کرامت تقوي الهي معرفي مي شود و تقوي در سايه ايمان بدست مي آيد فلذا از آنجا که مسلمانان بر اساس تشرف به دين و البته تقيد به احکام شرعيه دين داشته باشند، صاحب کرامت مي شوند حرمت و کرامتي که در احاديث تاکيد ويژه اي بر حفظ آن شده آثار، فوايدي و حقوقي را شامل حالشان مي نمايد که علاوه بر آنچه همه انسانها در نوع خلقت برايشان ايجاد شده کرامت ذاتي آنهاست ،از جمله اين حقوق را که قبلا شامل عرض و جان و مال مومن و مسلمان مي شد، مي توان در اين دو قاعده فقهي دريافت کرد يعني بر اساس اين کرامت اکتسابي حاصله از اسلام،سخن مسلمان و آنچه در بازار توسط گروه مسلمين عرضه مي شود مي بايست حمل بر صحت و درستي شود.