چکیده:
حاول هذا البحث الکشفَ عن کیفیّة فهم الفیلسوف الألمانیّ مارتن هیدغر للحریّة والالتباسات التی اعترت طریقة تفکیره فی هذا الاتجاهء إذ رقض بدایة أن تکون الحریة ناجمة عن فعَالیّة الذات الإنسانیّة أو نزواتها أو رغباتهاء کما اعتقد أَنَها لا یمکن أن تتجلی فی تجاوز الأوامر والنواهی والإلزاماتء فضلا عن أنه لا یمکن تأسیسها عقلیاء لن کل تفسیر صحیح لحقیقتهاء یجب أن ینهض علی أنّها مسألة تتوقف علی البحث فی الدازاین الذی یُشْتَرَطُ بدوره من حیث الوصول إلی حقیقته بکشف معنی الوجودء غیر أن هیدغر بدل موقفه وتجاوز البحث فی الدازاین بسبب أنه لم یجد فیه جدوی فی عملیة اکنتاه الحریّةء لذلک اتجه نحو ربط الحریة الإنسانیّة بالانفتاح الأنطولوجی للوجودء فأخضع الحریّة بذلک لاشتراط أنطولوجی بعد تأکیده أن الحریّة یجب أن تفهم خارج أی اشتراط.
This research presents an examination of German philosopher Martin Heidegger's understanding of freedom and the equivocations that shaped his thought in this regard. At the beginning, Heidegger repudiated the idea that freedom results from the positivism of the human being, his/her whims and desires, believing that it cannot be manifested in going beyond orders, prohibitions or obligations, nor can it be established mentally since any true explanation of its reality should be grounded on the fact that it is a question based on thinking about the "Dasein" (existence), which depends, in its turn- with respect to understanding its reality- on revealing the meaning of being. However, Heidegger changed his position and went beyond the question of "Dasein" since he could find it useless in exploring the question of freedom. Reaching such an understanding, he linked human freedom with ontological openness of existence bounding freedom, as such, to the ontological condition.