چکیده:
امروزه برنامه و روشی که در عین حفظ منابع طبیعی، نیاز نسل های کنونی و آینده اجتماع را به صورتی مستمر تأمین کند، پایدار محسوب میشود. نظام وقف در تاریخ جوامع اسلامی نمونهای از برنامهریزی پایدار را در سنتی هزار ساله نشان میدهد. با مطالعه تاریخ این جوامع، مجموعه بناهایی را میتوان یافت که به دلیل اجرای سنت وقف1، پایداری طولانیتری از بناهای دیگر داشتهاند و همچنان با کاربری اولیه خود ادامه حیات میدهند؛ بدین صورت که بخشی از درآمد موقوفات صرف حفظ بنا و بخشی نیز صرف مستمری طلاب و مدرسین و عوامل مدرسه میشود. بررسی و تحلیل فضاهای این مدارس نشان میدهد که کالبد بناها نیز پاسخگوی این نیازهای چندگونه بودهاند. بنابراین میتوان تأثیرات وقف را در مدارس، به دو دسته تقسیم کرد: دستة نخست، آنهایی هستند که جنبه کالبدی ندارند؛ و دستة دوم، آنهایی که مستقیماً با سیمای فیزیکی و کالبدی مدارس مرتبطاند. در این مقاله با مطالعه و بررسی وقفنامهها و سفرنامهها و تحلیل فضای معماری مدارس، تأثیرات وقف بر برنامه آموزشی و کالبدی مدارس دوره صفوی، و در نهایت تأثیرات آن به عنوان یک عامل در پایداری مدارس این دوره بیان میشود.
Nowadays, a socio-economic program or process which conserves natural resources, yet can response the needs of present generations of the society and posterity, is considered as a Sustainable System. A type of this kind of planning for development could be observed in traditional Islamic societies which is a one thousand years old one, and is called Vaghf ()endowment)(. In Islamic cities, we usually encounter some complex structures that because of the accomplishment of the tradition of Vaghf are more persistent than the other structures and have survived with their same original function, because in their deed of endowment, the benefactors mentioned to the function of the building as an unalterable provision. Furthermore, most of the revenues of endowed properties were spent for restoration and conservation of the buildings. Also some of these revenues were spent for subsidizing the students, teachers and other employees in the schools which it caused students to educate without worry. So these types of complexes protected their endowed properties and brought forth their sustainability. By the time of legitimization of “Shiism” religion¬ in “Safavid era”, the clergy paid attention to religious schools to develop and promote the religion. So, many schools were built in this era. Another evolution occurred in this period; the tradition of “endowment” was prevailed, that it led to a relative independence of schools. Because the revenues of consecrated places were spent for expenditures of schools, so before the formation of a governmental organization for education, people constructed Maktab and Madrasa ()primary schools and high schools)( and devoted them to Muslims, so this way helped popularity and persistence of the structures over the time. On the other hand, in the deeds of endowments, different functions of Madrasas were mentioned during the provisions and it was emphasized that the schools should be multipurpose. In fact these spaces were used for public utilizations such as performance of daily prayers by locals. This public usage alongside with the main educational functions caused that attention be paid to the important role of these schools as multipurpose structures in urban construction. This caused to link schools with the community. By investigation and analyzing of these educational spaces, it is inferred that structures of these schools were flexible and responsible to the different needs. So, we can define the effects of endowment over the Madrasas in two parts; the first part does not have any anatomic aspect, like subsidizing the grant to the students of the schools, and the second part is directly concerned with structural and architectural specifications of schools and their physical visual appearance. Therefore, in this essay, by investigation into deeds of endowments and itineraries of Safavid period, and analyzing the space of the Madrasas of this period, the authors have tried to explain the effects of endowment on curriculum and architecture of Safavid schools, and finally they will make clear the impact of its effects on sustainability of the schools of the mentioned era.
خلاصه ماشینی:
با مطالعه تاریخ این جوامع ، مجموعه بناهایی را میتوان یافت که به دلیل اجرای سنت وقف ١، پایداری طولانیتری از بناهای دیگر داشته اند و همچنان با کاربری اولیه خود ادامه حیات میدهند؛ بدین صورت که بخشی از درآمد موقوفات صرف حفظ بنا و بخشی نیز صرف مستمری طلاب و مدرسین و عوامل مدرسه میشود.
برای تأمین هزینه های مدرسه ، موقوفاتی بدان منضم میشد که از محل درآمد آنها مخارج مدرسه و مستمری شاگردان عاید میگردید و این باعث میشد که پیش از تشکیل سازمان و اداره ای برای تعلیم و تربیت ، مردم خود به ساخت و احداث مدرسه و مکتب میپرداختند و آن را وقف مسلمانان میکردند و شرایط مدرس و متولی و طلبه و کتب مورد تدریس و نحوة دخل و خرج آن را مشخص و مدون میساختند.
تعیین مدت زمان تحصیل در وقف نامه ها در مورد اکثر مدارس گفته میشود که هیچ گونه قید زمانی برای اتمام تحصیل وجود نداشته است ، اما با مطالعه وقف نامه ها میتوان دریافت که برخی از واقفان به این نکته مهم توجه داشته اند و برای اقامت در مدرسه شرط زمانی معین کرده اند: در وقف نامه مدرسه «مریم بیگم »، شرط شده است کسانی که پس از یک سال آثار ترقی در آنها دیده میشود و یا مدرس تشخیص میدهد که امکان پیشرفت دارند، باید پس از پنج سال مدرسه را ترک کنند و اگر عذری دارند که بر بودن آنان الزام دارد تنها تا دو سال دیگر میتوانند در مدرسه بمانند.