چکیده:
ادبیّات داستانی جنگ به آندسته از داستانهایی گفته میشود که از جنگ، برای جنگ و دربارة جنگ و حواشی آن نوشته شده باشد. ازجمله نویسندگان ادبیّات داستانی جنگ، اسماعیل فصیح است که با نگارش دو اثر ثریّا در اغما و زمستان 62 در این گروه قرار گرفته است. با توجّه به اینکه نویسندگان ادبیّات داستانی جنگ، براساس دیدگاه خود نسبت به جنگ، به سه گروه (نگاه مثبت، نگاه منفی و نگاه خنثی یا بیطرفانه) تقسیم میشوند، در نوشتار پیش رو این دو اثر و پیامدهای جنگ در آنها و نگاه نویسنده نسبت به جنگ تحمیلی بررسی شده است. در پژوهش حاضر که براساس روش توصیفی - تحلیلی و شیوۀ کتابخانهای تنظیم شده است، با مطالعۀ پژوهشهای پیشین و بررسیهای مرتبط با این موضوع، به برداشتی متفاوت با برخی نویسندگان دربارۀ تحلیل دیدگاه فصیح در آثار جنگیاش رسیدهایم. مطالعۀ دقیق و بررسی این دو اثر نشان میدهد که فصیح نگاه منفی و بدبینانهای ندارد؛ بلکه واقعیّت جنگ را بهتصویر میکشد و با پیگیری دو جریان موازی (مثبت و منفی) داستانهایش را ادامه میدهد.
War fiction is a term for those stories which are written of war, for war or about war. Among the authors of war fictions is Esmail Fasih which is considered among this group for writing two stories called “Surayya dar Eghma” and “Zemestan 62”. Considering the fact that authors of war fiction in literature are divided tothree groups based on their attitudes (negative attitude, positive attitude or neutral), in this research we study these two publications and the consequences of war in them as well as the attitude of the author towards the imposed war. In this study which is conducted in a descriptive analytical method using library work, by reviewing the literature and related studies, we reached a different stance than any other authors about analyzing Fasih’s attitude towards his war fiction publications. Accurate and detailed study on these two publications indicated that Fasih does not have a negative and pessimistic attitude towards war, and he depicts the true nature of war and by considering two parallel streams (positive and negative) continues his stories.