چکیده:
نهاد عبارت است از مجموع قواعد قوامبخش که نظاممند میباشند. مثلا ازدواج نهاد است؛ زیرا مجموعهای از قواعد قوامبخش که دارای نظاماند، اساس آن را تشکیل دادهاند. همچنین دولت به عنوان نهاد، دارای مجموعهای از قواعد قوامبخش که دارای نظاماند، شالوده آن را به وجود آورده است. مالکیت نهاد است زیرا خانوادهای از قواعد قوامبخش و دارای نظم خاص، آن را فراگرفته است. بر این اساس دریافت درک صحیح از چیستی نهاد وابسته به فهم روابط میان قواعد قوام بخش است که مجموع آنها در نظامی واحد و مرتبط، نهاد مربوطه را شکل دادهاند. با شناخت این روابط بین قواعد قوامبخش زمینه شناخت ساختار جامعه نیز فراهم می شود. سرمایه اجتماعی که در این مقاله به آن پرداخته شده، نهادی بر پایه اعتماد اجتماعی است و نیاز به استفاده از مقررات را که هزینهبر هستند کاهش می دهد و مبادلات و فعالیت های اقتصادی را روانتر می کند. در چنین شرایطی بازدهی سرمایه فیزیکی و انسانی، معقولتر به نظر میرسد. با التزام به تعهدات و قراردادها اصل اعتماد در لایههای اجتماعی تقویت و در نتیجه هزینه مبادله کاهش پیدا میکند. در آموزههای اسلامی نیز به نهاد اخلاقی وفا و التزام به تعهدات و قراردادهای مالی و غیر مالی تاکید و تخلف از آنها مورد نکوهش شدید قرار گرفته است
Abstract With the current speed of globalization, economic relations among countries have gained special daily attention. Continuing this great global transformation requires a safe and relaxed atmosphere. If a country aims to provide the welfare of the people and also to have a sound economic system, economic ethics is an essential condition. Human society usually has been grappling with extremism. Before the economics become like a current modern science, the economics was taught as a branch of ethics. But then gradually distanced from morality, as many experts tried to completely separate economics from morality and religion that created a great deal of loss for human society. Gradually, some economists such as Keynes, Robinson, Sraffa, Myrdal, Schumpeter and Hayek criticized the separation of economics from morality.That is why in recent decades, a new trend in Europe and America was created toward ethics and this must be good thing. But there are fears that a new orientation will be more towards profit-seeking ethics. The reason is clear, the system of liberal capitalism and communism do not have a correct interpretation of human-kind and his true perfection. While broad economic teachings of Islam is mixed with moral values from the beginning. Given that one of the main problems of the current economics in the modern world, is the ethical problems within these economic systems and considering that the foundation of Islamic economics is based on the moral and religious laws and rulings, therefore, it is essential to challenge both above-mentioned ethical problems within the Islamic economic system. It should be mentioned, that the methodology used in this article is based on applying the descriptive method.
خلاصه ماشینی:
واقعيت اين است که در ديدگاه نهادگرايان قديم «عـادت»، در تعريـف نهـاد، نقـش کليـدي دارد؛ به گونه اي که در شکل دهي و تداوم نهادها نيز، عنصر تأثيرگذار تلقي مـي شـود؛ بـه طـور مثـال وبلن در خصوص تداوم نهادها چنين اظهارنظر مي کند: «نهادهـا از ايـن لحـاظ از ديربـاز بـاقي ماندهاند که چهارچوب فکري و عادتي هستند که انسانها آنها را در طول زندگي خـود سـاخته و پرداخته اند» (وبلن ، ١٣٨٣: ٢١١).
John Rogers Searle و زبان معاصر١ که يکي ديگر از پيشـگامان نهـادگرايي جديـد اسـت ، هسـتي شناسـي نهـاد را از معرفت شناسي آن تفکيک نموده و از اين جهت در بيان چيستي نهـاد، گـام مـؤثري برداشـته و تبيين چيستي نهاد از نظر او بر مفاهيم زير استوار شده است کـه بـا بيـان ايـن مفـاهيم زمينـة تبيين نظر وي فراهم مي گردد.
اين استعداد ذهن مـي توانـد بـه صـورت جمعي خودنمايي کند مثلا فعاليت افراد در يک حرکت سياسـي براسـاس مشـارکت ، همـدلي و هدف مشترک آنها انجام مي پذيرد و با توجه به اينکه التفات مي تواند به صـورت جمعـي انجـام پذيرد، تعيين کارکرد هم که جنبه اي از حيث التفاتي است ، به صورت جمعي تحقق پذير است .
بـا شناخت اين روابط بين قواعد قوامبخش زمينه شناخت ساختار جامعه نيز فـراهم مـي شـود، در واقع مهمترين عنصري که يک نهاد را ايجاد مي کند اعتبار و باور جمعـي نسـبت بـه آن اسـت ؛ مثلا پول بودن يک قطعه کاغذ وابسته به آن است که دولت و ملت بپذيرند که ايـن کاغـذ پـول است .