چکیده:
در مرکز نزاع علم و دین نظریه تکامل انواع قرار دارد. با شروع این قبیل نزاعها عدهای در برقراری سازش و آشتی بین نظریات علمی و باورهای دینی تلاش نمودند. در جهان اسلام نیز بعد از پی بردن به خطرات فکری نظریه تکامل گروهی در آشتی دادن آن با آیات قرآن کریم تلاش نمودند که نتیجه چنین تلاشهایی تبدیل نظریه تکامل به تکاملگرایی الهی است. با توجه به ارتباط مستقیم این نظریه در مورد آفرینش انسان که از آموزههای مهم قرآنی است مفسران و اندیشمندان قرآنی همواره در مورد نظریه تکامل تلاشهای درخور توجه انجام دادهاند. در این میان عدهای با نظریه تکامل با تکیه برآیات قرآنی به شدت مخالفت نمودند. در این مقاله نظریه هارون یحیی به عنوان یکی از مخالفان سرسخت نظریه تکامل که در کتاب "دلایل تعارض داروینیسم با قرآن" طرح نمودهاست مورد بررسی و تحلیل قرار خواهدگرفت. هارون یحیی به شدت به تعارض نظریه تکامل انواع با آیات قرآن اعتقاد دارد. نویسنده تلاش می-کند تا دیدگاه هارون یحیی را با تکیه بر کتاب مذکور و مراجعه به منابع تفسیری مورد دفاع و تبیین قرار دهد. نتیجه پژوهش بیان میکند که متکلمان در دفاع و تبیین از مقام خالقیت خداوند نسبت به انسان با مشاهده نظریههای علمی همانند نظریه تکامل ضروری نیست تا به دنبال هماهنگ سازی اصول عقاید دینی با نظریه علمی مفروض نمایند چرا که با تامل در مبانی نظری آن نظریه چه بسا ناسازگاریهای ذاتی در اصل آن نظریه علمی بتوان نشان داد.
The issue of science and religion is a central topic of religious studies since seventeen century after the occurrence of scientific revolution. The theory of evolution put forward by Charles Darwin is seen at the center of this dispute. Religious scholars and theologians attempted since then to find a way out from the challenge put forward by Darwinian theory of evolution. Considering the direct relation between the theory of evolution and the issue of human creation in Quranic verses Quranic scholars and interpretations displayed attempts to solve the problem regarding Darwinism. Some scholars try to reconcile between religious beliefs and theory of evolution. In Islamic traditions a group of scholar attempted to make agreement between Quranic verses regarding man`s creation and the theory of evolution. This view has been criticized by many thinkers among which Haroon Yahya is seen well known thinker. He denies the theory of evolution and believes that on the basis of Quranic verses a Muslim could not and should not approve it.
خلاصه ماشینی:
شما ابتداء همه يک دانه بوديد سپس قطره اي خون سپس داراي استخوان شديد سپس به عنوان يک انسان تولد يافتيد آيا همه ي اين تغييرات براهين روشني براي اثبات قدرت خداوند و عظمت پروردگار عالم نيست چرا در مورد خلقت خود تفکر نميکنيد؟( هارون يحيي٢٠٠٣ب ، ٩٧) شيخ طوسي از مفسران قرن پنجم شيعه صرفا سه احتمال را بيان داشت که هيچکدام بيانگر نظريه تکامل نيست : حالات گوناگون از کودکي تا پيري، اختلاف افراد جامعه در اوصاف و شمايل و مراحل تکوين از ١ لازم به ذکر است که از کتاب هاي هارون يحيي دو اثر تاريخ نشر ٢٠٠٣ هستند اين اثر با قيد ب تمايز مي يابد 108 نطفه تا تولد به نقل از ابن عباس ، مجاهد، قتاد و ضحاک و....
(ابن کثير، ١٤١٩؛ ١٤٣/٥) عمر نصوحي بيلمن در مورد همان آيه بيان ميکند که : آيا شما قدرت خداوند را انکار ميکنيد که آدم پيامبر يعني منشاء نژاد شما را آفريد و باعث خلقت شما از خاک گرديد کسي که بعد از خلقت ، شما را به شکل انسان آفريد از نطفه و از آب مني شما را آفريد و شما را از طريق مراحل مختلف ايجاد به انسان کامل تبديل کرد؛ چرا جهان آخرت را انکار ميکنيد که در واقع انکار قدرت خداست .
و اين امري است پايان يافته (و جاي گفتگو ندارد)!» (٢١) در آيات ديگري نيز به خلقت انسان از آب و خاک اشاره ميکند که هيچ کدام از آنها توصيف مراحل تکامل نيست .