چکیده:
چکیده:
جهانی شدن که گویا فرآیندی ناگزیر و اجتناب ناپذیراست،جوامع مختلف را با چالشهای متعددی روبه رو کرده است. از ابعاد مهم این رویارویی، وضعیت بحران زای اقلیتهای قومی است. بحرانی که میتواند « تهدید » و یا « فرصت » تلقی شود.
مسأله بقا، زوال و احیای هویت قومی ایل قشقایی به عنوان یک اقلیت قومی در فرایند جهانی شدن همواره از دغدغههای ذهنی نگارنده بوده است.
در معرفی ایل قشقایی بایستی گفت که آنان مردمانی هستند که عمدتاً در جنوب ایران ساکن هستند و محدوده آنان از شمال به استان اصفهان و چهار محال بختیاری و از جنوب به سواحل خلیج فارس و از غرب به استان خوزستان و از شرق به استان کرمان محدود میشود. به طور کلی قلمرو قشقاییها در ناحیهای بین سواحل خلیج فارس و اصفهان قرار دارد و سلسله جبال زاگرس از میان سرزمین قشقاییها میگذرد.
منابع هویت قشقایی عبارتند از: 1- زبان ترکی قشقایی 2- سنت 3- ایران 4- دین 5- مدرنیته اما در شرایط متفاوت زمانی و مکانی ممکن است یکی از این منابع در مرکز قرار گیرد و دیگری در حاشیه و همین باعث شود که تصور قشقاییها از هویتشان متحول شود.
خلاصه ماشینی:
1 - Globalization ٢ - محمد رضا دهشيري ، جهاني شدن وهويت ملي ، فصلنامه هويت ملي ، سال دوم ، پاييز ١٣٧٩، شماره ٥ ، ص 72 با توجه بـه پـذيرش ايـن نکتـه کـه جهـاني شـدن و تغييـر و تحـول را در هويـت هـاي محلـي ايجـاد خواهـد کـرد، آثار مثبت و منفي جهـاني شـدن بـه عنـوان متغيـر مسـتقل و هويـت قـوم ايـن قشـقايي بـه عنـوان متغيـر وابسـته تبيين ميگردد.
سئوال اصلي پژوهش : پـژوهش حاضـر بـا تلقـي هويـت قـومي ايـل قشـقايي بـه عنـوان شـکل اوليـه هويـت جمعـي و بعـد روانشـناختي تعلق افراد قشقايي بـه باورهـا، انگـاره هـا، عقايـد، ارزش هـا، هنجارهـا، آيـين هـا، آداب و رسـوم ، نمادهـا، اسـطوره هـا و نيـز ويژگـي هــايي کـه فرهنـگ جامعـه قشـقايي را از ديگـر فرهنـگ هـا و جوامـع متمـايز مـي ســازد و بـا تلقـي جهاني شدن بـه عنـوان رونـدي تـاريخي و دگرگـوني مفهـومي کـه تغييـرات و تحـولاتي را در برداشـت هـا، باورهـا، انديشه ها و سليقه هـا بـه همـراه دارد و دامنـه آن هويـت فرهنگـي را نيـز فـرا گرفتـه اسـت ، در پاسـخگويي بـه ايـن سئوال اصلي است که جهاني شدن چه تأثيري را بر هويت قومي جامعه قشقايي خواهد گذارد؟ فرضيه اصلي پژوهش : در عصر جهاني شدن که دولت هاي ملي به ناچار بايد هم سو با آن وظايف جديدي را براي خود تعريف کنند و به قدرت مشاع بين المللي تن در دهند، از بعد اجتماعي دو حوزه عمومي جهاني و حوزه خصوصي محلي به وجود مي- آيد که امکان کنش مستقيم بين المللي را براي نيروهاي فروملي فراهم ميسازد و اين وضعيت در مورد جامعه قشقايي صدق ميکند.