چکیده:
یکی از اقدامات اساسی در توسعه فرهنگی هنری هر جامعه ای، نگرش راهبردی به مفاخر هنری، به عنوان یکی از مصداق ها و مولفه های بنیادین جهانی شدن فرهنگی، جهت هر گونه توسعه و تعامل با جهان پیرامون است. یکی از این مفاخر که دارای جایگاه جهانی است، استاد محمود فرشچیان است. با توجه به باور خود هنرمند در مورد پدیده جهانی شدن، هر تمدن و ملتی باید در عین حالی که به تعبیر «رابرتسون», دارای عام گرایی و هماهنگی با تغییرات جهانی باشد، باید از خاص گرایی و هنر و میراث های خود غافل نباشد و هر دو را با نگاهی بنیادین و راهبردی مدیریت نماید. در این مقاله که از نوع نظری و با روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است، ضمن بررسی سبک و آثار هنرمند و برشمردن مولفه های تعهد هنرمند به جایگاه هنرهای ایرانی اسلامی، نقش و جایگاه راهبردی استاد محمود فرشچیان در توسعه فرهنگی هنری ایران، در عصر جهانی شدن تبیین گردیده است. با توجه به مطالعات کتابخانه ای و میدانی و رویکرد جامع و چند جانبه نگارنده در تمامی منابع مربوط به هنرمند، و نیز با لحاظ نمودن مجموعه آثار منتشر شده و منتشر نشده هنرمند (529 اثر) که برای اولین بار در کشور، استخراج و احصا گردیده است، می توان گفت که فرشچیان سهم عظیمی در راستای همگرایی و نزدیک ساختن فرهنگ و هنر مردم ایران با سایر تمدن ها را داراست.
One of the fundamental measures in the cultural – artistic development of each society is the strategic attitude towards artistic luminaries as one of the fundamental instances and components of cultural globalization to interact with the world. Master Mahmoud Farshchian, the celebrated and famous figure of Iranian painting and carpet design, is one of the great artistic luminaries who holds a global position. According to Robertson, while each civilization and nation has universal features and is in harmony with global changes, it should not neglect its particular arts and heritage and manage both with a fundamental and strategic view. This paper, employing descriptive- analytical method, studies the style, works and commitment of master Farshchian in addition to looking at his strategic role in Iran’s cultural and artistic development in the globalization era. Library and field studies along with a comprehensive approach of the researcher to all sources related to master Farshchian, also considering all his published and unpublished works, it is concluded that he plays a major role in convergence and rapprochement of Iran’s art and culture with other civilizations.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله که از نوع نظري و با روش توصيفي تحليلي انجام پذيرفته ، ضمن بررسي سبک و آثار و برشمردن مؤلفه هاي تعهد اين شـخصيت هنري ، به جايگاه هنرهاي ايراني اسلامي و نقش راهبردي اسـتاد محمود فرشـچيان در توسـعه ي فرهنگي هنري ايران در عصر جهاني شـدن ، پرداخته شـده اسـت .
سبک و آثار استاد محمود فرشچيان اغلب موزه هاي هنري و معتبر جهان ، در مجموعه ي خود، چندين اثر نقاشي ايراني يا نگارگري را گنجانده اند و هنرشناسـان و پژوهشـگران برجسته ي بين المللي ، همـواره از اين عالم نگارين ، به شـگفتي يـاد نموده اند.
گزيـده ي نظـرات هنرشناسـان و صاحـب نظـران برجسـته ي جهانـي درباره ي سبک و آثار فرشچيان دکتر ريچارد اتينگهاوزن ١ نقش پردازي هـاي فوق العـاده و رنگ آميزي پردامنه اي که با احسـاس دروني نگارگـري درآميخته انـد، طرح ها و نقاشـي هاي آقاي محمود فرشـچيان را در راستاي سنت اصيل نقاشان بزرگ ايران قرار داده است (١٩٩١ ،Farshchian).
Huang Zhou، نقاش بزرگ چين و رياست مرکز تحقيقات هنري چين و رئيس موزه اين امتيازات و ويژگي هاي هنري ، اسـتاد محمود فرشـچيان را به صورت يکي از چهره هاي درخشـان هنر نقاشـي معاصر درآورده اسـت ، و از وي هنرمندي ماندگار ساخته که تنها فرزند زمان خويش نيست ، و ارزشيابي آثار وي فقط به معيارهـاي زمان و مکان خودش محدود نمي گردد.