چکیده:
مطابق فتوای مشهور فقهای امامیه، مجازات مرتد فطری اعدام است؛ ضمن آنکه استتابه یعنی دعوت وی به توبه از سوی حاکم شرع جایز نیست. مهم ترین مستند، روایاتی هستند که نهی از استتابه مرتد نموده اند. از دیگرسو میان عدم جواز دعوت وی به توبه و عدم پذیرش توبه تلازم برقرار کرده اند؛ در نتیجه توبه مرتد را پذیرفته نمی دانند. بر اساس یافته های این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده است، اساسا اخباری که نهی از استتابه و دعوت مرتد به توبه نموده اند، ظهور در حرمت ندارند؛ بلکه در مقام توهم وجوب صادر شده اند. لذا ظهور در ترخیص دارند و یا لااقل مجمل هستند و این اجمال، به مشتبه شدن حکم می انجامد. ضمنا احتمال می رود که موضوع در اخبار ناهیه، از حیثیت تقییدی برخوردار باشد؛ در نتیجه عدم پذیرش توبه، منوط به بقای عنوان مرتد باشد. ضمنا استصحاب حکم اعدام که مربوط به زمان ارتداد بوده است، با تاملاتی اصولی از قبیل تبدل موضوع مواجه است. از این رو به نظر می رسد دعوت مرتد به توبه از سوی حاکم منعی ندارد و چنانچه عنوان مرتد از وی سلب گردد، ترتب حکم اعدام محل تامل است.
خلاصه ماشینی:
The author with applying the descriptive-analytic and library method and with aim to present a logical resolution for the ruling of the multiple crimes committed by minors, meanwhile studying the different attitudes and with relying on the legal standards and the general principles of the criminal law and for response to this question if the public regulations about all persons under age of 18 years old (including children and mature under the age of 18 years old) from the point of the enforcement of the punishment and security measures can be enforceable it has resulted that with considering the explicitly of Article 146 of the Islamic Penal Code 1392, the indication of the divergent meaning of Article 148 of thisonline treats to the girls in the teaching environments it has examined and mentioned the legal vacuums, the causation and the prevention method of passing from thought to action and at the end based on the criminological studies it has presented the preventive suggestions.
Determining the Concept and Position ofthe Natural and Probable Consequences of Acts-the Victim’s Death in the Penal Code of Iranwith a Look to the Law of France ( Mahmoud Rouholamini ( Assistant professor at Shahid Bahonar University of Kerman A fter Iran’s Islamic Revolution in 1357, in order to Islamize the criminal laws the legislature has applied the term “the natural and probable consequences of acts resulting in victim’s death” in the law of hudud and qisas and its regulations enacted 1361 originating from Islamic jurisprudential sources and established in cases that the act likely leads to the victim’s death, the murder is intentional killing although the perpetrator doesn't intend to kill.