چکیده:
زمینه و هدف: ارتباط مخاطب با رسانههای دیجیتال دوسویه و تعاملی است. نشر کتاب در قالبهای غیر چاپی و دیجیتالی، ویژگی تعاملیبودن را در کتاب نیز ایجاد کرده است. پژوهش حاضر در صدد تا با بررسی کتابهای تعاملی کودک تولید شده در ایران و ارزیابی دیدگاههای تولیدکنندگان این نوع از کتاب، چالشهای تولید کتاب تعاملی کودک در ایران را شناسایی کند.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و در سه بخش انجام شده است. ویژگیهای کتابهای تعاملی تولید شده در ایران براساس یک سیاهه وارسی ارزیابی و در سه بخش ویژگیهای تولیدکننده، ویژگیهای چندرسانهای و ویژگیهای تعاملی توصیف شدند. مصاحبههای تولیدکنندگان کتابهای تعاملی از نشریات عمومی ادبیات کودک استخراج شد و مضامین مرتبط با چالشهای تولید شناسایی شد. مطالعه تجربه تولیدکنندگان کتاب تعاملی با روش پدیدارشناسی جهت شناسایی چالشهای تولید انجام شد.
یافتهها: از شروع دهه نود شمسی، تولید کتاب تعاملی الکترونیکی در ایران آغاز شد تا نیمه این دهه ادامه یافت. ناشران دولتی به دلیل نداشتن مهارت کافی برای تولید محتوا و ناشران خصوصی به دلیل کمبود منابع مالی از ادامه تولید بازماندند. استدیوهای بازیسازی نیز فعالیتهای خود را در زمینه بازیسازی ادامه دادند. ضعف در قوانین حق مؤلف، نگرانی مؤلف از خلق مشترک و کمبود نیروی متخصص در حوزه تولید روایت تعاملی و محتوای چندرسانهای برای کتاب تولید را با مشکلاتی روبرو کرد. محتوای ضعیف و تقلیدی تولید شده در رقابت با محصولات مشابه غیرایرانی در بازار محصولات فرهنگی شکست خورد. عدم وجود مبانی نظری کافی در حوزه خواندن دیجیتال و زیرساختهای فنی برای پشتیبانی از این محصولات از دیگر چالشهای شناسایی شده در تولید کتاب تعاملی هستند.
نتیجهگیری: مخاطبشناسی از مسائلی است که تولیدکنندگان کتاب تعاملی نسبت به آن توجه کمتری نشان دادهاند. اگر مخاطبشناسی به صورت مستمر و همیشگی نباشد، تولیدکننده محتوا نمیتواند روایتی تعاملی مناسب با علاقه و نیاز مخاطب تولید کند. در این صورت حتی اگر منابع مالی و زیرساختهای مناسب نیز وجود داشته باشند، مخاطب از محتوای تولید شده استقبال نخواهد کرد.
Background and objective: Audience communication with digital media is bilateral and interactive. Book publishing in non-printed and digital formats has also created the feature of interactivity in books. This paper presents an attempt to identify the challenges of creating interactive childrenchr(chr('39')39chr('39'))s books in Iran by evaluating childrenchr(chr('39')39chr('39'))s interactive books published in Iran and the perceptions of this type of book.
Method: This paper has been employed with a qualitative approach in three parts. The features of interactive books (published in Iran) were assessed based on a checklist and were described in three sections: producer features, multimedia features and interactive features. Interviews with interactive book producers were extracted from periodicals and theme related to production challenges were identified. The experiences of interactive book producers was studied by phenomenological method to identify production challenges.
Findings: production of interactive books in Iran began in early 2010S and continued until the middle of this decade. Some publishers stopped production due to lack of skills and others due to lack of financial resources. Production of interactive book ran into problems because of weakness in copyright laws, the authorchr(chr('39')39chr('39'))s concern about co-creation, and a lack of expertise in the field of production of interactive narrative and multimedia content. Poor and imitative content produce failed to compete with similar non-Iranian products in the cultural products market. Lack of sufficient theoretical foundations in the field of digital reading and technical infrastructure to support these products are other challenge identified in the production of interactive books.
Conclusion: Audience studies is one of the issues that interactive book producers have paid less attention to. If audience studies is not continuous, the content producer cannot produce an interactive narrative appropriate to the audiencechr(chr('39')39chr('39'))s interests and needs. In this case, even if there are appropriate financial resources and infrastructure, the audience will not accept these books.