چکیده:
علامه امینی (م1390ق) در جلد نخست کتاب «الغدیر فی الکتاب والسنه و الادب»، بخشی را تحت عنوان «المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر الشریف» آورده که در آن به بررسی گواهی گرفتنها و استدلالهای افراد مختلف به حدیث غدیر، در جهت اثبات وقوع حادثه غدیر و نیز دلالت آن بر خلافت بلافصل حضرت علی علیه السّلام پس از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم پرداخته است.
علامه امینی در این قسمت از کتاب به نقل از منابع اهل سنت، نه مناشده و دوازده احتجاج و نیز حدیث رکبان را آورده که در آن سوارانی در محضر حضرت علی علیه السّلام، به شنیدن حدیث غدیر گواهی میدهند. علامه امینی ضمن تاکید بر ثقه بودن راویان این احادیث نزد عامه، تواتر حدیث غدیر را نیز نتیجهگیری کرده و در ضمن آن تحریفهایی را که در بیان این نقلها صورت گرفته، آشکار ساخته است.
Allameh Amini (d. 1390 AH) in the first volume of the book "Al-Ghadir fi al-Kitab wa al-Sunnah wa al-Adab", has given a section entitled "Al-Manashadah wa al-Ihtijaj Bihadith al-Ghadir al-Sharif" in which he examines the testimonies and arguments of different people to the hadith Ghadir, in order to prove the occurrence of Ghadir incident and also its implication on the immediate caliphate of Imam Ali after the Prophet Muhammad.
In this part of the book, quoting Sunni sources, Allameh Amini quotes nine Manashadah and twelve arguments, as well as the hadith Rukban, in which riders in the presence of Imam Ali (as) testified to hearing the hadith of Ghadir. Allameh Amini, while emphasizing the trustworthiness of the narrators of these hadiths in the opinion of ‘Ammeh, has also concluded the frequency of Ghadirchr('39')s hadith, and at the same time, has revealed the distortions that have taken place in the expression of these narrations.