چکیده:
یکی از موضوعاتی که در آیات قرآن و سیره پیامبر k بهوضوح به آن پرداخته شده، کیفیت رفتار با اهل کتاب و شیوه تعامل با آنها است. قرآن به عنوان منبع اصیل و بیبدیل نظریات اسلامی، با تأیید ادیان الاهی مسیحیت و یهودیت، مأموریت حضرت محمد k را در امتداد یکتاپرستی حضرت موسی j و حضرت عیسی j معرفی کرده و همه ادیان الاهی را امتی واحد میداند. همچنین، با بررسی و تحقیق درباره حیات رسول خدا k مشخص میشود که پیامبر در کنار تعریف و تبیین «تکریم معقول و حقوقی غیرمسلمانان»، برای آداب، مناسک و عبادتگاههای ایشان ارزش خاصی قائل شده و هیچ غیرمسلمانی را ملزم به تغییر دین نکرده است. هرچند پیامبر k کسی را به تغییر دین ملزم نکرد و همواره در مسائل مختلف از علوم و نبوغ غیرمسلمانان بهره میبرد و مشورتهایی با علمای ایشان انجام میداد، اما برای تبلیغ مبانی و مفاهیم اسلامی، و تشویق آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و همه فعالیتهای زندگی خود، اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی را بر مبنای دعوت به سبیل الاهی و دین حقه اسلام قرار میداد. راهبرد واقعی و اساسی پیامبر و نیز حکومتش، تکریم عملی و همهجانبه تمامی انسانها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، بلکه تمامی موجودات بوده است و با این نظریه و همچنین رویکرد عملیِ پیامبر، بسیاری از غیرمسلمانان به اسلام و پیامبر متمایل شدهاند. این مقاله نظریه تکریم و رویکرد عملی پیامبر را میکاود.
One of the issues that is clearly addressed in the verses of the Quran and the tradition of the Prophet (S) is how to treat the People of the Book and to interact with them. The Quran, as the original and irreplaceable source of Islamic theories, by endorsing the divine religions of Christianity and Judaism, introduces the mission of the Prophet Muhammad (S) in line with the monotheism of Moses and Jesus and considers all divine religions as one nation. Moreover, by studying and researching the life of the Messenger of God (S), it is clear that the Prophet, in addition to defining and explaining "reasonable and legal respect for non-Muslims", attached special value to their customs, rituals and places of worship and did not oblige any non-Muslim to change religion. Although the Prophet (S) did not force anyone to change his/her religion and always used the sciences and genius of non-Muslims in various matters and consulted with their scholars, he did not spare any effort to propagate Islamic principles and teachings. He based all his life activities, including political, social, economic and familial, on the call to God and the true religion of Islam. The real and basic strategy of the Prophet and his government was the practical and comprehensive respect of all human beings, both Muslims and non-Muslims, but also of all beings, and with this theory as well as his practical approach, many non-Muslims have become interested in Islam and its Prophet. This article explores the theory of honoring and the practical approach of the Prophet (S).
خلاصه ماشینی:
تکریم :راهبردحکومت اسلامیدرتعامل بااهل کتاب محمدرسول آهنگران * مهدی نوروزی ** سید محمدمهدی محقق *** [تاریخ دریافت : ۱۳۹۹/۰۸/۱۰؛ تاریخ پذیرش : ۱۳۹۹/۱۰/۱۱] چکیده یکی از موضوعاتی که در آیات قرآن و سیره پیامبر به وضوح به آن پرداختـه شـده ، کیفیت رفتار با اهل کتاب و شیوه تعامل با آنها است .
راهبرد واقعی و اساسـی پیـامبر و نیـز حکـومتش ، تکریم عملی و همه جانبه تمامی انسان ها، اعم از مسلمان و غیرمسـلمان ، بلکـه تمـامی موجودات بوده است و بـا ایـن نظریـه و همچنـین رویکـرد عملـی پیـامبر، بسـیاری از غیرمسلمانان به اسلام و پیامبر متمایل شده اند.
آیاتی، از جمله آیه مذکور، بیان میکنـد کـه میـان مسـلمانان و اهـل کتـاب وجـوه اشـتراک متعددی وجود دارد و پیامبر برای کامل کـردن و کمـال یـافتن مأموریـت پیـامبران سـابق مبعوث شده و برای هدایت پیروان آنها مأموریت یافتـه اسـت بـا آوردن ادلـه و اعجازهـایی اعتماد اهل کتاب را جلب ، و همه جهانیان را به سوی خدا راهنمایی کند؛ اما اگر اهـل کتـاب عنان عقل خود را به هوای نفس بسپارند و با حقیقت دین مخالفت کنند، دسـتورهایی مبنـی بر احتیاط و منع دلبستگی به آنان داده شده است .
همچنان کـه خداونـد در آیـه ۴۰ سوره حج معابد اهل کتاب را در کنار مساجد قـرار داده و تکـریم و تعظـیم آنهـا را در کنار همدیگر محترم شمرده است ، پیامبر نیز در قراردادهـایش ایـن مکـان هـا را محتـرم شمرده و تعهد خویش را به صیانت از این مکان های مقدس اعلام کرده اسـت (منتظـری، ۱۴۱۱: ۷۵۲/۲).
در موضوع دستورالعمل قرآن برای تعامل مسلمانان با اهل کتاب ذکر شـد کـه ۲۵۷ آیـه بـا این محوریت وجود دارد.