چکیده:
یکی از مباحث مطرح در فلسفه دین، مسأله عقلانیت باورهای دینی از طریق تجربه دینی است. تجربهی دینی امری فراگیر و همگانی است، امّا اندیشه ی تجربهی دینی (یعنی تجربه ی دینی به عنوان فصل مهمی از مباحث فلسفی و دین شناختی) اندیشه ی جدیدی است که در دورهی جدید (مدرنیته) و در کانون مباحث فلسفهی دین، فلسفهی عرفان، الهیات، پدیدارشناسی دین، روان شناسی دین و دین پژوهی تطبیقی طرح شد. مباحث متنوع بسیاری در قلمرو تجربهی دینی مطرح شده است؛ تعریف تجربهی دینی، ماهیت و حقیقت آن، تجربه و تفسیر (ذات گرایی و ساختیگرایی در تجربهی دینی و عرفانی) و حجیّت معرفت شناختی تجربهی دینی، از جملهی مسائل مهمی است که در فلسفه ی دین و دین پژوهی معاصر مورد توجه اندیشمندان واقع شده، و موجب شکل گیری نظریات مختلفی در این عرصه شده است. مقاله حاضر دیدگاه دو تا از فیلسوفان دین، آیت اله جوادی آملی و ویلیام آلستون، را در ارزش معرفتی باور دینی با تاکید بر تجربه دینی بررسی می کند. و نتیجه میگیرد که اگر تجربه دینی تجربه ای ادراکی باشد، لاجرم تجربه ای معرفت بخش خواهد بود. گفته شده است که معرفت یعنی باور صادق موجه؛ تجربه دینی عموماً به باور دینی منجر میشود. با توجه به اینکه احراز صدق باور دینی مبتنی بر تجربه دینی (باورهای تجلی بنیاد)، بنا به تلقی فیلسوفان دین، دشوار است، نشان دادن موجه بودن باورهای تجلی بنیاد در مرتبه اول اهمیت قرار می گیرد.
One of the topics discussed in theology, the question of the rationality of religious beliefs
through religious experience is so pervasive and universal religious experience, The idea of
religious experience (i.e religious experience as an important chapter of philosophical and
theological) is a new idea in the new era of modernity and at the core of the philosophy of
religion, philosophy mysticism, theology, phenomenology of religion, psychology of religion
and comparative religious studies were designed. Many diverse issues raised in the realm of
religious experience; But the definition of religious experience, the nature and reality of
experience and interpretation (essentialism and constructivism in religious and mystical
experience) and epistemological authority of religious experience are just some of the
important issues in philosophy religion and religious studies scholars of contemporary
interest is located, leading to various theories in this arena. This paper views of the
philosophers of religion, Ayatollah Javadi Amoli and William Alston, the belief in the value
of knowledge with an emphasis on religious experience check. The result behalf perceptual
experience is that if religious experience, knowledge of the sector will inevitably experience.
It is said that knowledge is justified true belief, religious experience is generally placed
religious belief leads. Given that the verification of the truth of religious belief based on
religious experience (beliefs manifested Foundation), as the philosophers of religion, it is
difficult to show the plausibility of the manifestation of beliefs Foundation on behalf of firstorder
importance.