چکیده:
یکی از مهمترین مباحث در نظامهای اقتصادی، نحوۀ توزیع ثروت در میان افراد جامعه است. نظامهای اقتصادی متناسب با مبانی خود، اغلب سعی کردهاند سازوکارهایی را برای توزیع ثروت معرفی کنند. نظام اقتصادی اسلام (که نظامی عدالتمحور است) بر مبنای بندگی الهی به ارائۀ سازوکار و راهکارهایی برای توزیع ثروت میان افراد جامعه پرداخته است. هدف: بر این اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بود که بندگی الهی چه نقش و تاثیری در توزیع عادلانۀ ثروت از دیدگاه قرآن پیشنهاد میدهد؟ روش: این پژوهش با روش تحلیلی- تفسیری انجام شد. یافتهها: نظام اقتصادی اسلام با توجه به بندگی الهی به ارائۀ سازوکار توزیع عادلانه مبتنی بر سه اصل (کار و تلاش، مالکیت، حد کفایت و نیاز). همچنین راهکارهایی از دیدگاه قرآن میپردازد تا انسان به اهداف الهی خود در بعد مادی و معنوی نایل شود. نتیجهگیری: توزیع ثروت در نظام اقتصادی اسلام در قبل و بعد از تولید، بر اساس معیار کار و مالکیت از یک سو و حد کفایت و نیاز از سوی دیگر، تامینکنندۀ عدالت است.
Objectives: One of the most important topics in economic systems is how to distribute wealth among individuals. Economic systems appropriate to their fundamentals have often attempted to introduce mechanisms for distributing wealth. The Islamic economic system (which is a justice-centric system) based on divine servitude has provided mechanisms and strategies for distributing wealth among individuals.Aim: Accordingly, the present study seeks to answer the question of what role and effect does divine servitude have on the just distribution of wealth from the Qur'an's perspective? Method: The method used in this study is analytical-interpretive.Results: The research findings show that the Islamic economic system with regard to divine servitude offers a fair distribution mechanism based on three principles (work and effort - ownership - adequacy and need) as well as approaches from the Qur'an's perspective so that human beings can achieve their goals; Divine attainment and both material and spiritual dimensions. Conclusion: The outhors of the article conclude that distributing wealth among individuals in Islamic aconomy system – before and after production- based on work and ownership principles on one hand and adequacy and need principles on the other hand will conclude in justice in wealth distribution..