چکیده:
«تفسیر معاصرانه قرآن کریم»، یکی از جدیدترین تحقیقات قرآنی در غرب است که با عنوان «The study Quran» در سال 2015 در سانفرانسیسکو، با سرویراستاری دکتر سید حسین نصر به چاپ رسید. با توجه به اینکه این تفسیر در جهان غرب نگارش یافته است، ضرورت نقد و بررسی آن و توجه به روش تفسیری مورداستفاده در این تفسیر حائز اهمیت است. با اینکه عنوان ترجمه این تفسیر، «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» است؛ اما نمیتوان این تفسیر را تفسیری عصری و روزآمد از قرآن کریم دانست. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و بهصورت توصیفی ـ تحلیلی درصدد بررسی روششناسانه این تفسیر است. نتایج تحقیق نشان میدهد: این تفسیر با استفاده از روش سنتگرایانه به نقلقولهای مفسران متقدم فریقین پرداخته است. مهمترین شاخصههای تفسیر اجتماعی قرآن که عبارتاند از: توجه به آیات قرآن درصدد حل مسائل اجتماعی، تطبیق آموزههای قرآنی و پاسخ درخور برای رفع شبهات اجتماعی، توجه به آموزههای تربیتی قرآن، استفاده از بیانی رسا و همهفهم، توجه به عقلگرایی، توجه به علوم قطعی در تفسیر آیات قرآن، پرهیز از پرداختن به تفسیر مبهمات قرآن، پرهیز از طرح گسترده بحثهای کلامی، ادبی، فقهی و اختلاف قرائات، پرهیز از ورود روایات جعلی و اسرائیلیات؛ این تفسیر فقط به سه شاخصه: استفاده از بیانی رسا و همهفهم، پرهیز از پرداختن به تفسیر مبهمات قرآن و پرهیز از طرح گسترده بحثهای کلامی، ادبی، فقهی و اختلاف قرائات پایبند بوده است. ازاینرو، چنین تفسیری با رویکرد سنتگرایانه برخلاف عنوان معاصرانه، باعث مهجوریت قرآن در جهان غرب شده و مانع از رسیدن آموزههای تربیتی، هدایتی و اجتماعی قرآن به گوش شیفتگان قرآن در جهان غرب میشود.
“The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] is one of the latest Quranic researches in the West, entitled “The Study Quran” was published in 2015 in San Francisco, under the editorship of Dr. Seyyed Hossein Nasr. Given that this interpretation has been written in the Western world, it is important to critique it and pay attention to the interpretive method of this exegesis. Although the title of the translation of this commentary is “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran”; but this interpretation cannot be considered as a modern and up-to-date commentary on the Holy Quran. This research uses library resources [= desk research] and descriptively-analytically to examine the methodology of this interpretation. The results of the research indicate that this exegesis has used the traditionalist [= Perennial Philosophical] method to cite the quotations of the earlier commentators of the two major Islamic sects [of Shia and Sunni]. The most important characteristics of social interpretation of the Quran are: paying attention to the verses of the Quran to solve social problems, applying Quranic teachings and appropriate answers to eliminate the social doubts, paying attention to the pedagogical teachings of the Quran, using a clear and all-understandable expression, paying attention to rationalism, paying attention to authentic sciences in interpreting the verses of the Quran, refraining from interpreting the ambiguities [mubhamat] of the Quran, avoiding the wide range of theological, literary, jurisprudential debates and differences in recitations [qira’at], avoiding the forged narrations and Israelites; This exegesis has adhered to only three characteristics i.e. using a clear and all-understandable expression, avoiding the interpreting the ambiguities [mubhamat] of the Quran, and voiding the wide range of theological, literary, jurisprudential debates and differences in recitations [qira’at]. Hence, such an interpretation with a traditionalist [= Perennial Philosophical] approach, contrary to the title of “contemporary”, causes the neglecting of the Quran in the Western world and prevents the pedagogical, guiding, and social teachings of the Quran from the lovers of Quran in the Western world.
خلاصه ماشینی:
نقد گرایش اجتماعی تفسیر معاصرانه قرآن کریم 1 علی اصغر شعاعی 2 - علی اکبر فراهی بخشایش 3 چکیده «تفسیر معاصرانه قرآن کریم»، یکی از جدیدترین تحقیقات قرآنی در غرب است که با عنوان «The study Quran» در سال 2015 در سانفرانسیسکو، با سرویراستاری دکتر سید حسین نصر به چاپ رسید.
بهعنوان نمونه خبرگزاری حوزه در تاریخ هفدهم اسفند ۱۳۹۹ با تهیه گزارشی علمی با حضور دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی برگزار کرده است که ایشان به ذکر نکات مثبت و نقدهای وارده بر این تفسیر پرداخته است؛ همچنین خبرگزاری ایکنا در تاریخ اول اردیبهشتماه ۱۴۰۰، با برگزاری نشست نقد و بررسی نخستین جلد کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن» که با سخنرانی سرویراستار این اثر، دکتر سید حسین نصر، استاد دانشگاه جرج واشنگتن؛ حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدعلی ایازی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ حجتالاسلاموالمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئتعلمی جامعةالمصطفی (؛ غلامرضا ذکیانی، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و انشاءالله رحمتی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی و مترجم این اثر، بهصورت مجازی برگزار شد که قرآنپژوهان به نقد و بررسی این اثر پرداختند؛ همچنین در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۰ نشست نقد و بررسی کتاب تفسیر معاصرانه قرآن کریم، با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی در دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار شد.
1. عنوان تفسیر عنوان «تفسیر معاصرانه قرآن» که توسط مترجم این اثر، آقای دکتر انشاءالله رحمتی انتخاب شده است، دلالت بر این دارد که این تفسیر به مباحث و رویکردهای اجتماعی و معاصر در زندگی انسانها دلالت دارد؛ اما دکتر سید حسین نصر در نشست علمی که درباره «تفسیر روزآمد قرآن؛ ممکن یا ناممکن» برگزار شده است، چنین گفته است: «متأسفانه من هنوز این کتاب و مقدمه اثر را نخواندم و با اینکه چندین بار گفتم، برای من این کتاب را ارسال کنند، هنوز کسی نفرستاده است.