چکیده:
از سؤالات مهم در حوزه مهدویت تحلیل چرایی و فلسفه غیبت امام دوازدهم است که البته در این موضوع بحثهای زیادی شده و هم از منظر روایات و هم با تحلیل عقلی و نگاه تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است ولی یکی از راههای تحلیل غیبت، نگاه به این پدیده در چارچوب طرح کلی حرکت انبیاء و ائمه: است که کمتر از این زاویه به آن پرداخته شده است. در این مقاله سعی شده است ضمن تبیین طرح کلی حرکت رهبران دینی، جایگاه غیبت و چرایی آن با توجه به این طرح، بررسی گردد.
One of the important issues in the field of Mahdaviat is the analysis of philosophy of the twelfth Imam absence. Of course, a lot of research has been done on this subject, both from the perspective of narrations and with rational analysis and historical perspective, but a method for analyzing the Absence is from the perspective of the outline of Prophets and Imams movement which is less discussed. In this article, author tried to elaborate the outline of religious leaders movement, and according to this plan, to review the position and philosophy of absence.
خلاصه ماشینی:
آدمی وقتی به قدرو اندازه خود توجه کرد و استمرار خودش را باور کرد و نیز به روابط پیچیده و گسترده خودش در نظام هستی توجه پیدا کرد و آنگاه دانست که عقل و وجدان و غریزه و تجربهاش کفاف او را نمیدهد به رسول و وحی روی میآورد تا با هدایت او راه را ازچاه بشناسد و آگاهانه حرکت کند و این کار انبیاء و اولیاء نه فقط در ساحت فردی بلکه در اجتماع بشری نیز تعقیب میشود چون انبیاء به سوی ناس و جوامع مبعوث گردیدهاند و برای هدایت و راهبری همه مردم مأموریت دارند و روشن است که کار اجتماعی و هدایت جمعی و امامت بر جامعه، قدرت و تسلط میخواهد و لذا انبیاء و خاتم پیامبران و جانشینان آن حضرت به دنبال تشکیل نظام سیاسی مبتنی بر توحید بودهاند و لازمه آن مبارزه با طاغوتها و قدرتهای باطل است؛ بلکه اساس دعوت انبیاء بر رویآوری جامعه بشری به عبودیت الله و نفی و طرد طاغوتها استوار است و تا زمانی که طاغوت بر جامعه بشری حکمران است مسیر اجتماع بشری به سوی عبودیت الله هموار نخواهد شد و همین بخش کار است که همتی والا و بلند میخواهد؛ عمّار ساباطى گوید: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم: آیا عبادت با امام مستتر در دولت باطل افضل است یا عبادت در ظهور و دولت حقّ به همراه امام ظاهر؟ فرمود: اى عمّار به خدا سوگند صدقه پنهانى از صدقه آشكارا بهتر است و عبادت شما در نهانى به همراه امام مستتر در دولت باطل بهتر است، زیرا در دولت باطل از دشمنان خود مىترسید و در حالت قبل از جنگ به سر مىبرید، نسبت به كسى كه خداى تعالى را در ظهور حق و دولت آن به همراه امام ظاهر مىپرستد و عبادت به همراه خوف و در دولت باطل به مانند عبادت در امن و در دولت حقّ نیست...