چکیده:
انسانها با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی زمان خود رابطه تنگاتنگی به مقوله ثروت دارند.برهمین اساس هم به تناسب شرایط زمانی،قوانینی برای بقای ثروت وضع شده است.ازجمله قوانینی که نقش مهم و تاثیرگذاری درمحافظت اموال وثروت ایفا می کند،مجموعه مقررات مربوط به ارث می باشد.ارث درلغت به معنای ترکه واموالی است که ازمتوفی به جا مانده وبعدارفوت شخص به بازماندگان می رسد.در اصطلاح حقوقی منظورازارث ،انتقال مالکیت اموال میت است پس از فوت به وارث وی. یکی ازپیچیده ترین موضوعاتی که در قانون مدنی مورد بررسی قرار گرفته است،نحوه تقسیم ارث می باشدواین امرزمانی صورت می پذیرد که ارث دارای موجباتی باشدوموانعی جلوی اثرمقتضی را نگیرد. باتوجه به چنین پیش درآمدی اساس پژوهش اخیر رااین سوال شکل می دهد که عوامل تاثیرگذاربرنحوه تقسیم ارث چه بوده است؟ و همچنین مقاله حاضرسعی دارددیدگاههای اهل سنت و تشیع رادر این زمینه مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضربه روش توصیفی_تحلیلی براساس منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
حکم مرتد اگر براي مرتد در اعتقاداتش شبهه اي ايجاد شود، آن شبهه را علماي مسلمان کشف کرده، وجه خطا در آن شبهه را به او بيان مي کنند و به او سه روز مهلت داده مي شود تا شبهه اي که موجب ارتداد او شده، برطرف گردد؛ پس اگر بعد از گذشت سه روز توبه کند و به اسلام برگردد و شهادتين را بگويد و از اديان غيراسلامي ديگر که به آن منتقل شده، تبري جويد، در حکم مسلمان خواهد بود و هر حکمي که براي مسلمانان ثابت است ، براي او نيز برقرار خواهد بود؛ ولي اگر از توبه کردن امتناع ورزد و بر ارتدادش اصرار داشته باشد، اگر مرد آزاد يا عبد باشد، به اجماع ائمه مسلمانان جزايش قتل است و علت آن قول پيامبر است که مي فرمايند:« من بدل دينه فاقتلوه»کسي که دينش را عوض کند، او را بکشيد (بخاري،١٤٢٦ ، ص ١٣٧٢ ، باب ؛ /حکم مرتد و مرتده، ٦٩٢٢ ابو داوود: ١٤٢١ ، ج٤ ، ص ٣٣٩ ، باب الحکم فيمن ارتد، ح٤٣٥١ الترمذي: ١٤٠٨ ، ص ٣٧٤ ، باب ما جائني المرتد، ح / ١٤٥٨ نسائي: بي تا، ص ٦٩٢ ، باب الحکم في المرتد، ح / ٤٠٧٠ ابن ماجه ، باب المرتد عن دينه ، ح / ٢٥٣٥ احمدبن حنبل ،١٤١٤ ، ص ٢٨٢ ، ح١ ) اما اگر مرتد زن باشد و از توبه کردن إبا ورزد و به اسلام برنگردد، در حکم بر آن زن، فقها بر دو مذهب اختلاف کرد ه اند (فايز دريان،ي١٤٢ ، ج١ ، ص٧٦ ) مذهب اول : نظر جمهور فقهاست که مي فرمايند: وقتي زن مرتده از بازگشت به اسلام خودداري کند، کشته مي شود؛ به خاطر عمل به عموم حديث مذکور؛ چون از حديث مذکور اين گونه فهميده مي شود که اگر کسي دين خود را عوض کند، مطلقا چه مرد باشد يا زن کشته مي شود.