چکیده:
اگرچه گرایش به داستانپردازی به سبک جدید برای کودک و نوجوان روندی فزاینده دارد، بازشناسی مرزهای روایتپردازی در این حوزهی داستانپردازی براساس ردههای سنی مخاطبان ضرورتی انکارناپذیر است. این پژوهش بهشیوهی توصیفیتحلیلی متکی بر مبانی نظری روایتشناسی و آرای ماریا نیکولایوا دربارهی جهان داستان و فرایند سه مرحلهای «پیشاهبوطی، کارناوالی و پساهبوطی» تلاش کرده است به بازنمایی و واکاوی مشخصههای روایی و روانی داستانهای کودکانه معاصر برای ترسیم بوطیقای روایتگری آنها بپردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که دستیابی به مخاطبان فعال و پویا در حوزهی ادبیات داستانی بهویژه در دورهی بزرگسالی، بدون تربیت ذهنی و عاطفی کودک و نوجوان از رهگذر داستانهای پیشاهبوطی و سپس دورهی کارناوالی میسر نیست؛ زیراکه مراحل سهگانه داستانپردازی ماریا نیکولایوا آشکار میسازد که داستاننویسی برای کودکان مخاطب (از آغاز تا رسیدن به مرحلهی نوجوانی دوم) فرایندی تکاملی دارد. تربیت مخاطبان با ویژگیهای مراحل سهگانهی گفتهشده میتواند به گسترش دانش و شناخت مخاطبان داستان منجرگردد.
Although the trend toward new style storytelling for children and adolescents is on the rise, recognizing the boundaries of narrative in this storytelling area by audience age is an indispensable necessity. This descriptive-analytic study has attempted to represent and analyze the narrative and psychological characteristics of the story, based on the theoretical foundations of narrative and Maria Nikolayova's views on the story world and the three-step process of "scouting, carnival and post-scandal". Childhood to draw the narrative narrative of contemporary children's stories. It can be concluded from the results of this study that the stories of children and adolescents should be categorized and represented according to their cognitive and psychological conditions in the framework of their own narrative structure. Since storytelling at different age levels must be based on the audience's psychological and cognitive status, reaching an active and dynamic audience in fictional literature, especially in adulthood, without the mental and emotional training of the child and adolescent audience. It is not possible to pass the prose stories and then the carnival period, since the three stages of Maria Nikolayova's storytelling reveal that storytelling has an evolutionary process for the child audience (from beginning to adulthood). The training of audiences with the characteristics of these three stages can lead to the expansion of the audience's knowledge and understanding of the story.
خلاصه ماشینی:
فرايند سه مرحله اي روايت در ادبيات کودکان و نوجوانان (بر اساس نظريه ي ماريا نيکولايوا) سيدعلي قاسم زاده فضل الله خدادادي علي شاملويي چکيده اگرچه گرايش به داستان پردازي به سبک جديد براي کودک و نوجوان روندي فزاينده دارد، بازشناسي مرزهاي روايت پردازي در اين حوزه ي داستان پردازي براساس رده هاي سني مخاطبان ضرورتي انکارناپذير است .
نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد که دستيابي به مخاطبان فعال و پويا در حوزه ي ادبيات داستاني به ويژه در دوره ي بزرگسالي، بدون تربيت ذهني و عاطفي کودک و نوجوان از رهگذر داستان هاي پيشاهبوطي و سپس دوره ي کارناوالي ميسر نيست ؛ زيراکه مراحل سه گانه داستان پردازي ماريا نيکولايوا آشکار ميسازد که داستان نويسي براي کودکان مخاطب (از آغاز تا رسيدن به مرحله ي نوجواني دوم ) فرايندي تکاملي دارد.
همان گونه که از بررسي اين دو داستان برميآيد، ميتوان گفت : ساختار پيرنگ اين داستان ها با ابتدا و انتهاي داستاني و هسته اي تخيلي ساخته شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ي (٣) ساختار پيرنگ بر اساس ابتدا و انتهاي داستان ها اگر بر اساس علم روايت شناسي براي هر داستان يا اثر ادبي مطابق با نظريه ي ژپ لينت ولت ، سه وجه يا لايه در نظر بگيريم ، ابتدا با جهان واقع مواجه هستيم که نويسنده هنوز شروع به نوشتن داستان نکرده است .