چکیده:
در طول تاریخ اندیشهی اسطورهای بشر، شاهد اساطیر جهانشمول بسیاری هستیم. اساطیری مانند مرگ، آفرینش و نخستین انسان. فارغ از اینکه خواستگاه این اساطیر مشترک کجا است، این قبیل اسطورهها کارکردهای مشابهی با یکدیگر دارند. برای مثال، مرگ در بسیاری از اساطیر، حاصل گناه یا دشمنی بوده است یا انسانها با وجود آنکه تمایل بسیاری به جاودانگی داشتهاند، بهسبب گناه خویش، نفرین اهریمن یا دشمنی خدایان، میمیرند. بنابراین مرگ در بیشتر مواقع برای انسان هراسآور بوده است. مرگ بهعنوان یکی از مهمترین اضطرابهای بشری، شکلهای گوناگونی به خود میگیرد. کاترین شارر در کتابش نمونهای از این اضطرابها که همانا ترس از نابودی است را به کمک متن و تصویر به نمایش درآورده است. در کتاب مرگ بالای درخت سیب با درنظرگرفتن اشتراکات میان اساطیر در چهرهی مرگ، سعی شده است نگاه متفاوتی به مرگ و زندگی ارائه شود. مرگ در این کتاب حاصل گناه و دشمنی نیست، بلکه بخشی از زندگی است. در واقع مرگ، خود زندگی است تاجاییکه زندگی بدون مرگ و مرگ بدون زندگی، معنایی ندارد. مرگ در این کتاب دوشادوش زندگی ایستاده است. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی انجام شده و در آن سعی کردهایم تا چگونگی بازنمایی مرگ را در متن و تصویر کتاب مرگ بالای درخت سیب بررسی کرده و خاطرنشان کنیم که جلوهی رعبآور مرگ، تنها یک نمود از هزاران جلوهی دیگر آن است.
During the course of humankind’s mythological history, we come across many common forms of myths. These mythologies include death, creation, etc.Regardless of the origin of these myths, they share common purposes.As an example, death is considered a result of sin or enmity and while humankind chases after Immortality, he/she turns mortal as a result of sins or a curse from the gods or the evil forces.It is clear that humankind has always feared death.Death, as one of the most important sources of stress, comes in many different forms and Scharer has presented an example of it, the fear of non-existence, through word and image in her book.In her book “Death on the Apple Tree”, considering the common myth of death, the author has made an effort to present a unique point of view on life and death. In this book, death is not the outcome of sins or enmity but only a part of life. In fact, death is life itself, to the point that life is meaningless without death, as death is without life.This research has used analytical-descriptive method to study how death is reflected through text and illustrations in "Death on the Apple Tree" and to point out that the mythological side of death is only one of many representations of death.Key word: Mythology, Immortality, Illustrated book, Death, Kathrin Scharer, Death on the Apple Tree
خلاصه ماشینی:
اسطوره چيست ؟ نحوه ي پيدايش اساطير به چه صورت است ؟ چگونه ممکن است اساطيري مانند اسطوره ي آفرينش ، مرگ و نخستين انسان در جايجاي مختلف جهان کلياتي يکسان داشته باشند؟ آيا اساطير هنوز در فرهنگ ما زنده اند يا جاي خود را به عقلانيت و علم باوري داده اند؟ در مواجهه با چنين سؤال هايي پاسخ هاي جسته گريخته اي در راستاي تبيين اسطوره داده شده است که ميتوان به چندي از آن ها اشاره کرد، عده اي اسطوره را جد علم پنداشته اند؛ به عقيده ي آن ها نخستين انسان ها به اين دليل که نميتوانستند تبيين دقيق و علمياي از پديده هاي اطرافشان ارائه دهند، براي اقناع ذهن خود دست به خلق اساطير زده اند.
ايده ي اصلي کتاب مرگ بالاي درخت سيب ، نگاهي دوباره به اسطوره ي مرگ و زندگي در ميان افسانه هاي کهن است .
کاترين شارر١ (١٣٩٦) نويسنده و تصويرگر کتاب مرگ بالاي درخت سيب 2 بازنگرياي گيرا به انديشه هاي افسانه اي بشر داشته است .
درباره ي چگونگي درک کامل کودک از مرگ ، گفته شده است که آن ها پس از طيکردن مراحل «درک زمان ، استحاله و دگرديسي، برگشت ناپذيري، عليت و سبب شناسي و تفکر عملياتي» (کريمي، ١٣٩٢: ٤٣) قادر به فهم و پذيرش مرگ به عنوان مرحله اي طبيعي از زندگي هستند و ما در کتاب مرگ بالاي درخت سيب شاهد اين امر هستيم که نويسنده چگونه به شيوه اي ضمني تمامي اين مراحل را در نظر گرفته است و اين حتميترين تجربه ي بشري را براي کودکان به نگارش و تصوير درآورده است .