چکیده:
شیرکو از شاعران نامدار است که بیش از چهل اثر ادبی را در طول پنجاهوپنج سال حیات ادبی خویش تقدیم جامعه کرده است. شعر او شرح داستان زندگی اجتماعی و رنج زیستن در جامعه زمان خویش است. او در این اشعار به موضوعات مختلفی پرداخته است که یکی از این موضوعات زن و مسئله زنان است. هدف این تحقیق جستجوی نوع بازنمایی زن در شعر این شاعر است. مبانی نظری تحقیق ریشه در دیدگاه بازنمایی دارد. روش انتخابشده در این پژوهش تحلیل محتوی کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل مجموعه دواوین شاعر در هشت جلد چاپ 2009 است. برای اطمینان از درک درست محتوی دو جلد کتاب "خاطرات شیرکو " و کتاب "955 دقیقه مصاحبه با شیرکو" نیز بررسیشده است. محتوی آثار نشان میدهند که زن یکی از موضوعات پایدار در شعر این شاعر است. در آثار شاعر زن در هفت مقوله و بهعنوان مادر، همسر، معشوق،، رفیق، انقلابی، مسئله اجتماعی و انسان بازنمایی شده است. شعر او و زبان او سرشار از احساس زیبایی و درعینحال درد و رنج زنان است. تصویر زن از نگاه شاعر در تمام موارد مثبت و انسانی است. او یکی از وظایف هنر را جهتگیری نسب بهحق زنان تعریف میکند و در عین خال معتقد جایگاه زن شاخصی از روند یک جامعه است.
Sherko Bikas was a famous poet that published more than forty books during fifty five years of his life in producing literary work. His poem is the story of social life and pain of being in the current society. One main topic in Sherko works is women. The goal of this study is the assessment of the representation of role of women in his poems. The theoretical base rooted in the representation theory. The method of study was qualitative content analysis. The sample is the whole complex of Sherko works (8 vol, 2009) as well as two main books called Sherko autobiography (2013) and 955 minute interview with Sherko (Heiny, 2014). The analysis shows that woman is a central theme and image in whole life of Sherko, and is represented as the symbol of mother, wife, and friend, and beauty, revolutionary, human and social progress. All these images of women in his works are positive.
خلاصه ماشینی:
اين مستتئله در روزگار کنوني به عنوان مشتتکلي اجتماعي و فرهنگي و ستياستي تعريف ميشتود و به همين خاطر «ميزان آزادي و عدالت زنان در هر جامعه اي به عنوان يک شاخص توسعه مدنظر قرارگرفته است » (آبوت ، والاس ،١٤:١٣٨٣).
از آنجاکه شيرکو در شتتعرهايش نه از زن بلکه از زن /ها ستتخن به ميان ميآورد اين تحقيق به دنبال دو پرستتش ذيل است : ١- زن در چارچوب کدام الگو در شعر شيرکو بازتاب يافته است ؟ ٢- بازنمايي اين الگو/ها در اشتتتعار شتتتيرکو ازنظر هنجاري (مثبت يا منفي يا خنثي) چگونه است ؟ پيشينه پژوهش گرچه شتتعر اين شتتاعر به زبان هاي مختلفي ترجمه شتتده استتت و کارهاي وستتيعي در مورد آثارش انجام شده است که اصولا دسترسي و تحليل کل اين آثار براي محقق مقدور نيست .
جامعه آماري اين تحقيق اشتتعار ترجمه شتتده شتتاعر به زبان فارسي بوده و روش تحليل محتوي براي تحليل آثار به کار گرفته شده است .
باخان احمد (١٣٩٧) در يک مقاله پژوهشي به «بررسي سه تم پيري، تنهايي و مرگ در دو شعر شتماره ١٩ از ديوان پنجاه شتعر ستيار و پاييز در پاييز شيرکو» پرداخته و درون مايه اين سه مفهوم و ارتباط نزديک ميان آن ها را خصتوصتا براي مخاطبان شتاعر روشن ساخته است .
قبلا نه در شعر و نه در جامعه چنين دوستي رايج نبوده است ؛ اما شيرکو در پي خلق دنياي جديدتري براي زنان استت .
شيرکو پيام ادبيات را دفاع از آزادي و عدالت تعريف مي کند و معتقد است اگر غير از شعر، مسئله ديگري براي فعاليت انتخاب مي گيرد مستتئله زن و پيگيري خواستتت هاي او بود.