چکیده:
کتاب پساروش: آشفتگی در پژوهش علوم اجتماعی، نوشته جان لا فیلسوف و جامعهشناس انگلیسی است. این کتاب از معدود کتابهایی است که خود روش را مورد کاوش فلسفی-جامعهشناختی قرار میدهد. کتاب پساروش مفروضات متافیزیکی و هنجارمندیهای روشهای متعارف را میکاود و به چالش میکشد و میکوشد رویکرد بدیلی را به روش در اختیار گذارد که منعطفتر، سخاوتمندتر و در عین محتاطتر و کمگویتر باشد. همچنین این کتاب با بهرهگیری از موردکاویهای متعددی، کردار، هدف، و ابزارهای بیانی روشها را مورد بازاندیشی قرار میدهد. این کتاب در فضای برساختگرایی و نظریه کنشگرشبکه بحث را پیش میبرد، با این حال به زعم نویسنده در چندجا، بهویژه در بحثهای مربوط به عدم تعین و چندگانگی، از این دو فراتر میرود. در این مقاله مهمترین دعاوی و مواضع این کتاب را طرح خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد و نیز برخی از کاستیهای آن، ازجمله برخی بیدقتیها در بیان مطالب و مواضع کتاب درباره برساختگرایی، را به بحث خواهیم گذاشت.
The book “After Method; Mess in Social Science Research” written by English philosopher and sociologist John Law, is one of the few books which explores the method itself philosophically-sociologically. “After Method” explores and challenges the metaphysical assumptions and normativities of conventional methods and tries to provide an alternative approach toward method. The book also rethinks practices, purposes, and expression techniques of conventional methods through a variety of case studies. This book advances the discussion in the space of constructivism and actor-network theory; however, in the author's opinion, it goes beyond these two in several places, particularly in the discussions related to indefiniteness and multiplicity. In this article, we will lay out the most important claims and positions of this book and discuss also some of its shortcomings
خلاصه ماشینی:
مقدمه روش های استاندارد کمـی و کیفـی علـوم اجتمـاعی چـه تصـورات یـا مفروضـاتی دربـاره جهان دارند و با این تصورات چه چیز به دست میآورند و چه چیز از دست میدهند؟ ایـن پرسشی است که کتاب پساروش ؛ آشـفتگی در پـژوهش علـوم اجتمـاعی مـیکوشـد آن را تحلیل کند و به آن پاسخ دهد.
کتاب پسـاروش در فضـای برسـاخت گرایـی، نظریـه کنشگرشـبکه و نیـز آنچـه اخیـراً مطالعات مادیت (Materiality studies) گفته میشود دعاوی روش شناسی، هسـتیشـناختی و معرفت شناختی قابل توجهی را مطرح میکند و برای این کار از چندین موردکاوی تجربـی و نیز از ایده ها و اندیشه های جامعه شناسان ، مردم شناسان و اندیشمندان علم و فناوری متعـددی ازجمله برونو لاتور، استیو ولگار، بری بارنز، ویکی سینگلتن ، آنه ماری مول ، مرلین اسـتراترن ، هلـن وران ، و دونـا هـاراوی، کمـک مـیگیـرد.
بنابراین منظور نویسنده از «پس از روش » این نیست که روش را کنار بگذاریم ایـن کـار چنان که خود نویسنده اذعان میکند (٤ :٢٠٠٤) نه ممکـن اسـت نـه مطلـوب ، بلکـه بـه ایـن معناست که از پارادایم یا چهارچوب هستیشناختی/معرفت شناختیای کـه روش هـای رایـج پیش مینهند گذر کنیم و رویکردی گشاده دست تر و منعطف تـر بـه روش در پـیش گیـریم .
نویسنده سپس وارد تحلیل پیش فـرض هـایی مـیشـود کـه روش های متعارف درباره واقعیت یا جهان دارند و سپس در سراسر کتاب تلاش میکنـد بـا ارائه موردکاویهایی، بسیاری از آن ها را به چالش بکشد.