چکیده:
اسلام بــه عنــوان آییــن نجــات بخــش بشــر، زن را در جایــگاه یــک انســان مختــار و موثــر در
جامعــه معرفــی کــرده اســت کــه وظیفــهاش ماننــد هــر انســان دیگــری طــی مســیر کمــال تــا
رسـیدن بـه قـرب الهـی اسـت. بنابرایـن موظـف اسـت بـا تشـخیص صحیـح وظیفـه خویـش
در هــر زمانــی و بــا رعایــت همــه اصــول شــرعی و انســانی در راســتای طــی مســیر کمــال خــود
و جامعــه اســل می مفیــد و موثــر باشــد. بــدون شــک بــرای معرفــت بــه نظــر متعالــی اســل م
بــه موقعیــت زن در اجتمــاع انســانی، وظایــف اجتماعــی او وحــدود و کیفیــت حضــورش
بایــد بــه ســیره و ســخن هدایــت گــران ایــن آییــن نجــات بخــش توســل جســت و زینــب علیها سلام
تربیـت شـده خانـدان رسـالت و هدایـت اسـت. بنابرایـن ایـن نوشـتار حاضـر درصـدد اسـت
تـا بـا اسـتفاده از آیـات قـران و روایـات اسـل می و منابـع روایـی و علمـی و بـا روشـی تحلیلـی،
توصیفی جایگاه زن در امت اسل می را بیابد و کیفیت این حضور را در سیره حضرت
جستجو کند.
نتیجــه آن کــه زینــب علیها سلام بــه عنــوان زن مســلمان آگاه و بصیــر همــواره بهتریــن و موثرتریــن
روش هـای حضـور اجتماعـی را برگزیـد روزی بـه عنـوان زنـی عفیفـه پاسـدار ارزش عفـاف و
حجـاب زن مسـلمان بـود و در حریـم خانـه بـا تعلیـم زنـان مسـلمان و تربیت فرزندانی شایسـته
ارزش هـای اسـل می را بـه ایشـان تعلیـم مـی داد تـا جامعـه اسـل می را هدایـت و حمایـت کنـد
و روزی بـا همـه سـرمایه علمـی و عملـی خویـش همـراه ولـی زمانـش بـرای احیـای ارزش هـای
اسـل می وارد میـدان حضـور مسـتقیم اجتماعـی شـد. حضـور زینـب علیها سلام در جامعـه اسلام می
چنـان موثـر، افتخـار آفریـن و درخشـان بـود کـه تـا پایـان تاریـخ بـرای هدایـت گـری زن و مـرد
مسـلمان کافـی اسـت.
خلاصه ماشینی:
نتيجــه آن کــه زینب (علیها سلام) بــه عنــوان زن مســلمان آگاه و بصيــر همــواره بهتريــن و موثرتريــن روش هـاي حضـور اجتماعـي را برگزيـد روزي بـه عنـوان زنـي عف يف ـه پاسـدار ارزش عف ـاف و حجـاب زن مسـلمان بـود و در حريـم خانـه بـا تعليـم زنـان مسـلمان و تربيت فرزنداني شايسـته ارزش هـاي اسـلامي را بـه ايشـان تعليـم مـي داد تـا جامعـه اسـلامي را هدايـت و حمايـت کنـد و روزي بـا همـه سـرمايه علمـي و عملـي خويـش همـراه ولـي زمانـش بـراي احيـاي ارزش هـاي اسـلامي وارد ميـدان حضـور مسـتقيم اجتماعـي شـد.
تنهـا بـه تأييـد مـادر آن جنـاب در نـام گـذاري او بـوده اسـت يـا نشـانه اي بـارز از نقـش اساسـي مـادر در حـق پذيــري و ســعادت ايشــان دارد ؟ آيــا تعبيــر قهرمانانــه »احلــي مــن العســل « در توصيــف شــهادت توســط قاســم بــن الحســن در روز عاشــورا نشــان از تربيتــي اصولــي و درخشــان توســط مــادري قهرمــان در خانــه اي امــن و متعالـي نـدارد؟ يـا رشـادت هـاي حضـرت عبـاس ؟ گـواه شـجاعت و صلابـت مکتـب تربيتــي حضــرت ام البنيــن ؟ نيســت ؟ بنابرايــن حضــور فعــال و ســازنده بــي بــي در خانــه بــراي حمايــت از ارزش هــا و تعالــي جامعـه اسـلامي را مـي تـوان از بـارز تريـن ابعـاد اثـر گـذاراي ايشـان بـر جامعـه دانسـت و آن را در چنــد محــور بررســي نمــود : ازدواج مبارک حضرت زینب (علیها سلام)، سنگ بنايي مبارک براي تشکيل جامعه اسلامي بـدون شـک سـنگ بنـاي هـر جامعـه اي بـا خانـواده هـاي آن جامعـه گـذارده مـي شـود.