چکیده:
زمینه و هدف: «گاوخونی» یکی از رمانهای اسطوره ای معاصر است که موردتوجه اغلب منتقدان و نویسندگان آثار ادبی قرار گرفته است. استفاده از مفاهیم اسطوره ای میتواند به دو دلیل باشد؛ ارائه مفهومی زیباشناسانه و قابل درک از الگوهای اولیه انسانی که در حوزه خودآگاه نویسنده قرار دارد و همچنین برخورداری (نهانبینی) ازلی نویسنده که باعث میشود هنرمندان بطور ناخودآگاه به مصداقهای کهنالگویی و اساطیری توجه کنند و آنها را در آثارشان بکار برند. این مقاله در پی آن است که با بهره گیری از نقد اسطورهشناسی به ارائه مفاهیم اسطوره ای اثر چه در قالب خودآگاه نویسنده و چه در قالب ناخودآگاه وی بپردازد.
روش مطالعه: این تحقیق با استفاده از جمعآوری و تهیه کتب و مطالب موردنیاز به روش توصیفی- تحلیلی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته است. نگارندگان پس از مطالعه و بررسی به استخراج موارد موردمطالعۀ پژوهش در میان آثار مذکور پرداخته و آنها را طبقهبندی کرده و داده های حاصل از پژوهش را مورد بررسی قرار دادهاند.
یافتهها: جعفر مدرس صادقی با علم به مباحث اسطورهشناسی، درجهت غنا بخشیدن به موقعیت، شخصیتها، موضوع و پیرنگهای مستتر در رمانش بصورت خودآگاه از برخی عناصر و مفاهیم اسطوره ای بهره برده است. از عناصری که در این رمان کارکرد اسطوره ای دارند میتوان به این موارد اشاره کرد: اسطوره آب در خویشکاریهای مادینگی، اسطوره باروری، رجعت به مرحله زهدانی، مرگ و تولد دوباره، جاودانگی و همچنین اسطوره پدرکشی یا تمایلات ادیپی.
نتیجهگیری: کشف مفاهیم و مولفه های اسطوره ای در رمان گاوخونی سبب میشود علاوه بر درک پیرنگ اصلی رمانها، پیرنگ فرعی و حذفی آنها نیز آشکار و هدف نویسنده از طرح این شیوه از پرداخت داستانی مشخص شود. دو پیرنگ اصلی و حذفی در این رمان وجود دارد. پیرنگ اصلی که در خوانش اولیه بدست میآید و پیرنگ حذفی که در خوانشهای بعدی مشخص میشود، نشاندهنده آشفتگیهای درونی شخصیتها ست و اعمال و کنشهای آنان نیز تحت تاثیر این پیرنگ حذفی در داستان قابل توجیه است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: "Gavkhoni" is one of the contemporary mythological novels that has been considered by most critics and writers of literary works. The use of mythical concepts can be for two reasons; An aesthetic and comprehensible representation of the primitive human patterns in the author's conscious realm, as well as the author's (eternal secrecy) that allows artists to subconsciously pay attention to archetypal and mythological examples and apply them to their work. This article seeks to use mythological critique to present the mythological meanings of the work, both in the author's conscious form and in his unconscious form.
METHODOLOGY: This research has analyzed the data by collecting and preparing the required books and materials in a descriptive-analytical method. After studying and researching, the researcher has extracted the research items among the mentioned works and classified them and examined the data obtained from the research.
FINDINGS: The research findings indicate that Jafar Modarres Sadeghi, knowing the mythological topics, has consciously used some mythical elements and concepts in order to enrich the situation, characters, subject and plot hidden in his novel. Among the elements that have a mythical function in this novel are the following: the myth of water in the workings of motherhood, the myth of fertility, the return to the womb, death and rebirth, immortality, as well as the myth of patriarchy or Oedipal tendencies.
CONCLUSION: The discovery of mythical concepts and components in the novel Bloody Cow, in addition to understanding the main plot of the novels, their sub-plot and elimination is also obvious and the author's purpose in designing this method of storytelling is clear.
There are two main and elimination plots in this novel. The main plot that is obtained in the initial reading and the elimination plot that is specified in the subsequent readings; It shows the inner turmoil of the characters, and their actions and actions can be justified under the influence of this elimination plot in the story.
خلاصه ماشینی:
طبقه بندي مفاهيم اسطوره اي در رمان گاوخوني زهرا تقوي ١، آمنه ظاهري عبدوند*٢، فرهاد طهماسبي ٣ ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد علوم تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ،ايران .
استفاده از مفاهيم اسطوره اي ميتواند به دو دليل باشد؛ ارائۀ مفهومي زيباشناسانه و قابل درک از الگوهاي اوليۀ انساني که در حوزة خودآگاه نويسنده قرار دارد و همچنين برخورداري (نهانبيني) ازلي نويسنده که باعث ميشود هنرمندان بطور ناخودآگاه به مصداقهاي کهن الگويي و اساطيري توجه کنند و آنها را در آثارشان بکار برند.
نتيجه گيري: کشف مفاهيم و مؤلفه هاي اسطوره اي در رمان گاوخوني سبب ميشود علاوه بر درک پيرنگ اصلي رمانها، پيرنگ فرعي و حذفي آنها نيز آشکار و هدف نويسنده از طرح اين شيوه از پرداخت داستاني مشخص شود.
اين مقاله با هدف بازبيني و نقد اسطوره شناسي ـ کهن الگويي رمان گاوخوني، در پي پاسخ به اين پرسش است که عناصر و مفاهيم اسطوره اي چگونه در رمان «گاوخوني» نمود يافته اند؟ نگارندگان با تکيه بر بنمايه هاي اسطوره اي آب و خويشکاريهاي آن و همچنين با استفاده از اسطورة پدرکشي و تمايلات اديپي از ديدگاه فرويد به تحليل اين رمان پرداخته اند.
Introducing the authors Zahra Taghavi: PhD student in Persian Language and Literature, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com) Ameneh Zaheri Abdvand: Assistant Professor, Department of Ancient Culture and Languages, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
ir) Farhad Tahmasebi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.