چکیده:
ژان فرانسوا لیوتار در نوشتههای خود به پستمدرنیسم و شرایط و خصوصیات آن پرداخته و ویژگیهایی را برای فرهنگ، آثار و ا ندیشههای پست مدرن برشمرده است. از جمله ویژگیهایی که پست مدرنیسم را از سایر دورهها و مکاتب ادبی و فرهنگی متمایز میسازد، بر افتادن و فروپاشی روایتهای کلان است. بر این اساس میتوان گفت آثار ادبی تا آنجا که روایتهای کلان را به زیر میکشند و بنیاد آنها را سست مینمایند، به سوی پستمدرنیسم گام برمیدارند و خود را به درجات کمتر یا بیشتر در میان آثار پست مدرن جا میدهند. مطالعه حاضر بر آن است تا سه اثر برگزیده مارتین امیس را از منظر ساخت و واسازی ابر روایتها مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد چگونه ادبیات و فلسفه شانه به شانه هم اضمحلال گفتمانهای متصلب را به تصویر میکشند و در وانفسای ناامیدیها، امکان بروز و ظهور گفتمان یا روایتی جدید را ممکن میدانند. روش پژوهش حاضر مطالعات بین رشتهای است که به صورت کتابخانهای انجام گرفته است.
Jean-Francois Lyotard discusses postmodernism and its conditions and characteristics, and lists features for postmodern culture, works and ideas. One of the features that distinguishes postmodernism from other literary and cultural periods and schools is the failure and collapse of macro – narrations. Thus, it can be claimed that literary works, downplay macro – narrations, weaken their foundations, move towards postmodernism and place themselves to a greater or lesser degree among postmodern works. The present study aims to survey the three selected works of Martin Amis from cstructure and reviewing hyper stories and show how literature and philosophy, side by side, depict the disintegration of rigid discourses and, in the exhaustion of despair, they consider the possibility of the emergence of a new discourse or narrative. The method of the study is interdisciplinary that have been done as a librarian technique.