چکیده:
هدف: در این مقاله برآنیم تا باعنایتبه اندیشه های اسلامی، به ترسیم مقدمه ای بر مبانی آیندهپژوهی اسلامی بپردازیم. آینده پژوهی اسلامی در مذهب شیعه، همانند دیگر دیدگاههای این مذهب، برمبنای امامت و ولایت اسـتوار اسـت. روش: پژوهش حاضر با تبعیت از روش فراترکیب، بهعنوان یکی از اقسام روشهای کیفی موجود، به بررسی مبانی آینده پژوهی اسلامی در اسلام پرداخته است. یافتهها: در این مقاله ضمن انتقاد از مبانی حاکم بر مبانی آیندهپژوهی غربی و نیز نوع نگاه آن، بیان میدارد، آینده پژوه اسلامی باید خود را از قید و بند تعاریف و اصول آینده پژوهی غیرالهی رها کند؛ چون مبانی کاملاً متفاوت است. البته این بهمعنای کنارگذاشتن روشهای علمی و روش شناسی نیست؛ ولی بهجای اینکه در قید و بند روش شناسی باشیم باید بر روش شناسی مسلط شویم و درنهایت یک روششناسی بومی ایجاد نمائیم،تأکید شده است. نتیجهگیری: در اسلام آینده را ازمنظر امام معصوم(ع) باید دید و هر قدر بتوانیم به امام (ع) نزدیک شویم، میتوانیم در تشعشع نور او آینده را بهتر ببینیم. بهنظر میرسد پایه های ساخت آینده ازمنظر اسلام عبارت است از: صنع الهی، سنتهای الهی، تولی وتبری، توسل، عبادات، رغبت، نیت، رجاء و خوف، روند، تصاویر، اقدام، زیارت، گناهان، شکر، رضا، تفویض، توکل، یقین، فنا و صبر
This study is intended to present the Islamic view of the foundations of the futures study. Islamic futures study of the Shiite religion, like other aspects of Shiism, is based on Imamate and Wilayah. Following meta-combined method as a current qualitative approach, this study tries to investigate the foundations of the future of Islamic researches in Islam. Criticizing the principles governing the foundations of Western futures study and its points of view, this research suggests that the Islamic futures research must free itself from the chains of the definitions and principles of non-divine futures study because the foundations are quite different. Of course, this idea does not emphasize that we must avoid scientific and methodological approaches; rather, we are supposed not to be constrained by the current methodologies. We are also supposed to master methodology and ultimately create a native alternative. In Islam, we should see the future from the perspective of infallible Imams. The more we get close to them, the better we can see the future in the glow of their light. The foundations of creating future from the perspective of Islam include divine traditions, Tavalla and Tabarra, Tawassul, worship, enthusiasm, intention, hope and fear, process, images, practice, pilgrimage, sins, thanksgiving, consent, dedication, trust, certainty, annihilation and patience
خلاصه ماشینی:
بـه نظـر مـيرسـد پايـه هـاي ساخت آينده ازمنظر اسلام عبارت است از: صنع الهي، سنت هاي الهي، تولي وتبـري، توسـل ، عبـادات ، رغبـت ، نيـت ، رجاء و خوف ، روند، تصاوير، اقدام ، زيارت ، گناهان ، شکر، رضا، تفويض، توکل ، يقين ، فنا و صبر.
ازآنجاکه بخش مهمي از آينده آموزه هاي مهدويت ، توجه به آينده و بايستگي آمادگي ، برنامه ريزي و زمينه سازي براي شکل گيري آينده مطلوب اسـت ، مـي توانـد در بعضي از روش ها و نگرش ها پيوندهايي با آينده پژوهي داشته باشد و آن دانش جديد آينده پژوهي مهدوي است .
درادامه بيان ميدارد قرآن از انسان هاي مطلـوب بـه متوسـمين تعبيـر فرمـوده اسـت و درحقيقت ، ميتوان گفت که باتوجه به ويژگيهايي که در آيات و روايـات بـراي متوسـمين ذکـر شده ، اين گروه درحقيقت ، همان آينده پژوهان هستند.
کــوهي (١٣٩٩)در کتــاب «آينده پژوهي تبليغ دين » به اين موضـوع مـيپـردازد کـه هـر تغييـري بـر حيطـه هـاي متعـددي اثـر مي گذارد؛ براي همين ، اصلا عجيب نيست که يک اتفاق جزئـي در بـازار بـورس يـا يـک کشـف جديدي در نظام تبليغ دين باز کند؛ زيرا ممکن است ترکيب آلياژ جديد، ايجاد يک شـغل جديـد را درپي داشته باشد و اگر آن شغل گسترش يابـد و مسـائل دينـي جديـدي را ايجـاد کنـد، حيطـة جديدي از تبليغ به وجود خواهد آمد.
وجـه تمـايز پژوهش حاضر با پژوهش هاي انجام شده در اين است که يک تصـوير جـامع از پايـه هـاي سـاخت 65 آينده ازمنظر اسلام که مقدمه اي بر مطالعات آينده پژوهي اسلامي هست ، ارائه ميدهد.