چکیده:
بنابر نظر برخی از محققین، هنر قاجار از یک طرف تحت تأثیر غرب و از طرف دیگر در امتداد هنر گذشته ایران دانسته میشود. با بررسی آثار به جامانده میتوان رد این تأثیرپذیری را در دیوارنگارههای قاجاری نیز مشاهده کرد. در فرآیند خلق یک دیوارنگاره، هنرمند میکوشد با انتخاب صحیح مضمون طرح، کاربری فضا، محل دیوار و سایر ویژگیها بتواند پیوندی پایدار بین عناصر کالبدی، طرح و محیط پیرامون ایجاد و به خلق فضایی یکپارچه دست زند. در دورهای از حکومت قاجار، برخی بناها از نقاشهای دیواری دارای مضامین طبیعتگرا برای تزئین کالبد خود بهره بردهاند. نظر به حضور عناصر تجسمی سبک ناتورالیسم در دیوارنگارههای عمارت سیدجوادی، اینگونه بهنظر میرسد که خلق این آثار تحت تأثیر این سبک صورت گرفته است. با توجه به این موضوع و با هدف کشف این ارتباط، پژوهش حاضر ضمن شرح بنیاد و ویژگیهای مکتب ناتورالیسم، به بررسی عناصر تجسمی مشترک و مفاهیم موجود در دیوارنگارههای این بنا و نقاشیهای سبک ناتورالیسم پرداخته است. بهعنوان نتیجه، ساختار و مؤلفههای تجسمی این آثار کاملا منطبق بر الگوهای سبک ناتورالیسم هستند. با توجه به اینکه نگارههای مذکور به صورت سفارشی و با نظر کارفرمای عضو طبقه حاکم بر دیوار نقش بستهاند، اینگونه بهنظر میرسد که مالکین این بنا نیز تحت تأثیر روح حاکم بر جامعه به شکل تقلیدی و بیکم و کاست و بدون درنظر گرفتن مفاهیم مستتر در این ساختار، (اصطلاحا بهصورت کارت پستالی) نظر به برخی جریانات مرسوم در غرب از جمله ناتورالیسم داشتهاند.
A mural is beyond painting on the wall canvas. In this process, the artist, choosing the correct concept, space application, wall location, and other features, tries to make a stable relationship between room, design, wall, and environment, and create an integrated and high-quality space. Mural has long been associated with human societies; a trace of the association that began with wall paintings in caves, and as they pass through various eras of art and history, they are nowadays portrayed in a variety of fields including architecture and urbanism. This art peaked during the Qajar period in Iran that was the place of the confrontation between the clash of tradition and modernity. Seyed Javadichr('39')s mansion in Tehran, as a legacy of the Qajar period, has also benefited from murals in its interior decoration. Considering the presence of structure and visual elements of naturalism style in the murals of Seyed Javadi mansion, it seems that the creation of these works was influenced by this style. With regard to this issue and with the aim of discovering this relationship, the present study, while describing the foundation and features of the school of naturalism, has examined the common visual elements and concepts in the murals of this building and naturalist style paintings. As a result, the structure and visual components of these works are completely in line with the patterns of the style of naturalism. Considering that the above-mentioned paintings are custom-made on the wall with the opinion of the employer, a member of the ruling class, it seems that the owners of this building, under the influence of the ruling spirit of the society, imitate it in full and without considering hidden concepts. In this structure, (so-called postcard) they have in mind some of the currents in the West, including naturalism.