چکیده:
هدف: موضوع دین واخلاق نسبت میان آن دو، هموراه از دغدغههای فیلسوفان اخلاق ومتکلمان ادیان بوده وهست. از آنجا که دین تبیین کننده رابطه انسان با خداست و اخلاق، ناظر به تبیین رابطه انسان با همنوعان خود است. وبه بیان دیگر، اخلاق منشا بشری دارد وبر خاسته از عقل عملی انسان است، در صورتی که دین منشا آسمانی والهی دارد، این پرسش مطرح میگردد که: آیا رفتارنیک اخلاقی با عمل کردن به فرامین ودستورات یک دین، یکی است ویا دوموضوع متفاوت میباشند؟ برخی از فیلسوفان قائل به تفاوت میان آموزههای اخلاقی وتعالیم دینی هستند، وبه لحاظ نظری نیز نظر آنها درست است، لیکن متکلمان ادیان ابراهیمی، بر این باوراند که سبک کتب مقدس در بیان احکام الهی با سبک اخلاقی آنها یکی است ونمی توان آنهارا از یک دیگر تفکیک نمود. وبر این باورند که رستگاری انسان هم در پیروی از احکام تشریعی توسط خداست وهم در تبعیت کردن از فرامین اخلاقی است. به لحاظ تاریخی نیز در میان پیروان، مفسران وشارحان کتب مقدس، علم اخلاق به عنوان دانش مستقل از شریعت چنانکه در میان یونانیان مرسوم بود- تدوین نشده است. مواد و روشها: در این مقاله با رویگرد متکلمان ادیان ابراهیمی، تلاش نمودهایم تا اصول مشترک این ادیان در باب دین واخلاق را مورد بررسی قرار دهیم. روش به کار رفته در نگارش این مقاله، روش جمع آوری اطلاعات و روش تحلیلی - توصیفی است. یافتهها: در این مقاله، پیوستگی، مشابهت واشتراک میان اصول اساسی وفرامین اخلاقی در ادیان ابراهیمی است وتفاوتها ی جزئی آسیبی به اشتراکات اساسی وارد نمیکند ومانع وحدت میان آنها در برابر شرک وبت پرستی نمیشود. نتیجهگیری: از بررسی ومقایسه میان احکام دینی واخلاقی در ادیان ابراهیمی، چنین استنباط میکنیم که اصول اخلاقی ودینی که در این ادیان بیان شده، اصولی عام، کلی و مشترک هستند وچنانچه در مواردی تفاوت هائی مشاهده میگردد.
Purpose: The subject of religion and ethics in relation to the two has always been a concern of philosophers of ethics and theologians of religions. Since religion explains man's relationship with God and morality is concerned with explaining man's relationship with his fellow human beings. In other words, morality has a human origin. Weber originates from the practical intellect of man. If religion has a heavenly and divine origin, the question arises: Is moral good behavior one by acting according to the commands of a religion or two different subjects? To be? Some philosophers believe that there is a difference between moral teachings and religious teachings, and theoretically they are right, but the theologians of the Abrahamic religions believe that the style of the scriptures in expressing the divine commandments is the same as their moral style and they cannot be one. The other separated. Weber believes that man's salvation is both in following the laws of God and in following the moral precepts. Historically, among the followers, commentators, and commentators of the Scriptures, ethics as knowledge independent of the law - as is common among the Greeks. It was not compiled.
Materials and Methods: In this article, with the approach of the theologians of the Abrahamic religions, we have tried to examine the common principles of these religions in the field of religion and morality. Is.
Findings: In this article, the connection, similarity and commonality between the basic principles and moral precepts in the Abrahamic religions and minor differences do not harm the basic commonalities and do not prevent the unity between them against polytheism.
Conclusion: From the study and comparison between religious and moral rules in the Abrahamic religions, we infer that the moral and religious principles expressed in these religions are general, general and common principles, and in some cases there are differences.