چکیده:
اهمال در پیشگیری وقوع نشوز، موجبات براندازی بنیان خانواده را به دنبال دارد و
این تهدیدی است که خواه توسط زوج صورت بگیرد و خواه توسط زوجه ایجاد
گردد، میتواند به نشوز و سپس به ناسازگاری از ناحیه طرفین و در نهایت به
جدایی و طلاق منتهی شود. قرآن کریم جهت ممانعت از مقدمات فروپاشی کانون
خانواده در دو آیه 34 و 128 سوره نساء با رویکرد ارشادی و ارائه تدابیر
بازدارندهای در چارچوب حریم خصوصی و اسرار درون خانوادگی به این امر مهم
اهتمام ورزیده است. این پژوهش با روش تحلیلی – استنتاجی و مطالعه کتابخانهای،
مقایسه خوف از نشوز مرد و زن را در منظومه فقهالقرآن مورد بررسی قرار داده
است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد؛ بر اساس نقش و جایگاه زوجین در
خانواده و با توجه به حقوق و تکالیف موضوعه، شیوه عملکرد و نحوه مواجهه با
خوف از نشوز در مرد و زن در پارهای از موارد متفاوت خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
مقایسه خوف از نشوز مرد و زن در منظومه فقه القرآن حسن حسيني 1 میترا بهرامي 2 چکیده اهمال در پیشگیری وقوع نشوز، موجبات براندازی بنیان خانواده را به دنبال دارد و این تهدیدی است که خواه توسط زوج صورت بگیرد و خواه توسط زوجه ایجاد گردد، میتواند به نشوز و سپس به ناسازگاری از ناحیه طرفین و در نهایت به جدایی و طلاق منتهی شود.
(زاهدی فر، 1393، 91 - 112) برخی از فقها اين سرپرستى را به امورى محدود ساختهاند؛ از قبيل قرار دادن حق طلاق در اختيار شوهر، اطاعت زن در تمامى آنچه مربوط به استمتاع و همخوابگى مرد مىشود و نيز ناموس او را در غياب او حفظ كند، و وقتى غايب است مرد بيگانه را در بستر او راه ندهد، و آن بيگانه را از زيبائيهاى جسم خود كه مخصوص شوهر است تمتع ندهد و نيز در اموالى كه شوهرش در طرف ازدواج و اشتراك در زندگى خانوادگى به دست او سپرده و او را مسلط بر آن ساخته خيانت نكند.
(ترکاشوند1394، 133 - 152) درمانگری نشوز در قرآن لزوم حفظ قداست خانواده، از یک سوی ضرورتی بیبدیل تلقی میگردد و آنچه به آبرو و حیثیت خانواده و زوجین مربوط میشود، بهتر است مکتوم بماند و از سوی دیگر ماهیت خانواده و نیز طبیعت برخی مشکلات آن با روش قضایی چندان سازگاري ندارد از این روی قرآن کریم براي مدیریت اختلافهاي خانوادگی و شيوه برخورد يا درمان نشوز زن و مرد با توجه به كاركرد و نقشي كه طبيعت بر عهده هر يك از آنها نهاده، (قبادی، 1393، 137 - 160) روش درونخانوادگی را در این خصوص توصیه کرده است.