چکیده:
احوال شخصیه آن صفاتی است که قانون مدنی آنها را موضوع آثار حقوقی برای اشخاص قرار میدهد. نظر به اینکه مقررات مذکور میتواند زندگی خانوادگی افراد را تحتالشعاع قرار دهد و موقعیتهایی مانند ورود در دین جدید، ازجمله اسلام، موجبات تغییر در احوال شخصیة فرد را فراهم آورد، پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از کتب معتبر فقهی، قصد پاسخگویی به این سؤال را دارد که وضعیت احوال شخصیه و بهطور خاص نکاح تازهمسلمان در فقه و حقوق ایران چگونه است و چه شرایط و حقوقی برای او در نظر گرفته شده است. با توجه به بررسیهای صورتگرفته، این موضوع ازجمله موضوعاتی است که از خلأهای قانونی محسوب میگردد و کمتر بحث و مطلبی در این زمینه در مقالاتِ فقهی و حقوقی دیده میشود. در فقه امامیه، دررابطه با احوال شخصیة تازهمسلمان، بهطور پراکنده ذیل مباحث خانواده مطالب ارزشمندی وجود دارد. یکی از قواعدی که در این زمینه بسیار کارگشاست و مورد استناد قرار میگیرد، قاعدة فقهی جب است. طبق این قاعده، برخی از احکام وضعی به این دلیل که قبل از اسلامآوردن ازسوی تازهمسلمان واقع شده است، از وی رفع میگردد و همین مطلب تشویقی برای ورود به اسلام خواهد بود. نظر به اهمیت بسزایی که در اسلام بر تحکیم خانواده وجود دارد، حکم بر صحت نکاح و عدم فروپاشی خانوادة تازهمسلمان قرار گرفته، مگر مواردی که مصلحت افتراق بیشتر از مصلحت ادامة زندگی مشترک است که در این موارد، گناهی بر تازهمسلمان نیست، اما ادامة زوجیت مورد نهی واقع شده است، مانند نکاح با محارم نسبی. بنابراین طبق فقه امامیه، اصل نکاح و آثار آن حتی اگر مخالف با قواعد اسلامی واقع شده باشد، به رسمیت شناخته میشود.
Personal status are those attributes that civil law makes them the subject to legal effects for individuals, In this way, considering that the mentioned regulations can affect the family life of individuals and situations such as converting to a new religion, including Islam, can cause a change in a people personal situation, it will be important to address this issue. This article uses descriptive-analytical method to answer this question: how is the situation of personal status, especially the new Muslim marriage, in Iranian jurisprudence and law? And what conditions and rights are provided for him?According to studies, this issue is one of the issues that are considered as legal gaps. However, in Imami jurisprudence, there is scattered valuable information about the new Muslim personal status following the family discussions. According to the rule of Jab, below these issues, the effects of the situation that is due to the things that happened to the new Muslim before Islam will be removed from him.Due to the great importance of strengthening the family in Islam, there is a verdict on the authenticity of the new Muslim marriage, even if it is opposed to the Islamic rules, except in cases where it is expedient to differentiate more than the expediency of living together. In these cases, it is not a sin for a new Muslim, but the continuation of the marriage is forbidden. Therefore, according to Imamieh jurisprudence, the marriage and its effects are recognized even if they are contrary to Islamic rules.
خلاصه ماشینی:
نظر به اهمیت بسزایی که در اسلام بر تحکیم خانواده وجود دارد، حکم بر صحت نکاح و عدم فروپاشی خانوادة تازهمسلمان قرار گرفته، مگر مواردی که مصلحت افتراق بیشتر از مصلحت ادامة زندگی مشترک است که در این موارد، گناهی بر تازهمسلمان نیست، اما ادامة زوجیت مورد نهی واقع شده است، مانند نکاح با محارم نسبی.
آیا تحکیم این خانوادهها همچون خانوادههایی که از بنیان مسلمان بودهاند، بااهمیت است؟ وضعیت تازهمسلمانانی که احکام فقهی خانواده را رعایت ننموده یا به اموری پرداختهاند که ذیل فقه جزایی قرار میگیرد، چگونه است؟ همچنین سؤالات متعددی درزمینة احوال شخصیة تازهمسلمان از قوانین ایران مورد توجه قرار میگیرد: رویکرد قوانین ایران دررابطه با نکاح و آثار آن که قبل از اسلامآوردن فرد واقع شده است، چگونه است؟ آیا طبق قوانین ایران، چنین نکاحی که بدون رعایت شرایط شرعی و قانونی منعقد شده است، به رسمیت شناخته میشود؟ آیا شرایط ویژهای برای صحیح دانستن و به رسمیت شناختن این ازدواجها و آثار آنها برشمرده شده است؟ پس از بررسی قوانین، یکی از راههایی که میتواند درراستای پاسخ به این سؤالات، درصورت سکوت و خلأهای قانونی راهگشا باشد، منابع و فتاوای فقهی هستند که دراینمیان، قواعد فقهی نیز از جایگاه بسزایی برخوردار هستند.