چکیده:
اکثر صاحبنظران حوزۀ آیین معتقدند که آیین پدیدهای است که تا آن را نبینند نمیتوانند بشناسند. بسیاری از آیینها عناصر تشکیلدهندۀ مشترکی دارند، اما در کارکرد و اهدافی که دارند از هم متمایز میشوند. گونهای از آیینها که در بسیاری از فرهنگها با ادیان مختلف نقش پررنگی در زندگی انسان بازی میکنند، آیینهای درمانی هستند. از آنجا که در روند مطالعۀ درمانهای آیینی که توسط دینپژوهان، مردمشناسان و انسانشناسان انجام میپذیرد، انسان و نیازهایش و بهطور ویژه در پدیدۀ درمانی، قضیۀ شفا و شفایابی مطرح است، همۀ ابعاد پژوهش پیرامون انسان دور میزند. بدینجهت این مقاله دو موضع عمده در این بحث را از منظر علمگرایان به نمایندگی مالینوفسکی و دینپژوهان با محوریت الیاده مطالعه میدهد. در روند این مطالعه به این احتمال نزدیک میشویم که انسان زیستی و انسان دینی در لحظات بحرانی در موقعیتی قرار میگیرند که بر هم منطبق میشوند؛ یعنی موقعیت آیینی که در آن به رفع بحرانها مبادرت میورزند. روش پژوهش میدانی، اسنادی و توصیفی-تحلیلی است. در بخش میدانی به مشاهدۀ مستقیم آیین درمانی زار و همچنین مصاحبه با برگزارکنندگان و مطلعان بومی در این زمینه پرداخته شده است. در بخش اسنادی نیز کتابها، مقالات و فیلمهای مستند فارسی و لاتین مرتبط با موضوع بررسی شدهاند.
A vast majority of specialists in the field of rites are of the belief that the ritual is a phenomenon that they can NOT recognize unless they observe it. Most of the rituals have elements in common, but differ in their function and purpose. One type of the ritual that plays a significant role in human life in many cultures with different religions is “Healing Ritual”. Since mankind and his needs, in particular, the issue of healing in a therapeutic phenomenon, is important during the process of studying therapeutic rituals carried out by theologians, ethnologists and anthropologists, all aspects of the researches revolve around humans. For this reason, the dissertation aims to investigate two significant stands, one from scientific view represented by Malinowski and the other from theologians represented by Eliade. In the process of this study we get close to the possibility that biological human and religious human lie in a situation in which they are coincided in the critical moments, the ritual situation in which they take action to solve the crisis. The research methodology is based on field, documentary, and analytical studies. Regarding the field study, direct observation of Zar therapeutic ritual, as well as interviews with local organizers & informants in this field have been conducted. Regarding the documentary study, Persian & English books, research papers, and documentaries relevant to the subject have been reviewed.