چکیده:
رسالت اصلی ادبیّات بهویژه صورت منظوم آن، تأثیرگذاری بر احساس مخاطب است. شعر، معمولاً بازتابی از وضعیّت عاطفی خالق خویش است. بنابراین عنصر احساس و عاطفه بهعنوان یکی از ارکان معنوی شعر، مهمترین عنصر سازندۀ هنری است و پلی میان جنبۀ درونی و محیط بیرونی خالق اثر است که بیشترین تأثیر را بر مخاطب میگذارد؛ بدین جهت بررسی و تحلیل این عنصر نسبت به عناصر دخیل دیگر، ضروری بهنظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر شناخت مضامین و افکار دو شاعر روشندل، جان میلتون و رودکی، با توجّه به احساس مشترک که برخواسته از نقص فیزیکی بین دو شاعر است، میباشد؛ چنانکه تفاوتها و تشابهات فکری آنان میتواند به شناخت بیشتر منجر شود و نیز به تعاملات میان فرهنگی در جهت نزدیکی تمدّنها و صلح جهانی کمک کند. پژوهش حاضر بر آن است تا چگونگی راههای انتقال عواطف، احساسات، القای معانی و هنر شاعری نظیر تشبیه، استعاره، حسآمیزی و تصویرسازی توأم با آن و... را با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی مورد بررسی قرار دهد. یافتهها نشان داد که حسآمیزی و وجود عنصر عاطفه، عمدهترین نقطۀ اشتراک میان دو اثر و دو شاعر است. این وجه هر دو شاعر را زمانی میتوان قویتر مشاهده نمود که دریابیم حس نابینایی هر دوی آنها نه تنها محدودیتی در کارشان ایجاد نکرده، بلکه توانسته است تمایزاتی میان این دو شاعر با شعرایی که از حس بینایی برخوردار هستند، ایجاد نماید.
The main duty of literature is to affect audiences’ emotions. Poem is often a reflection of its creator’s emotional state. Thus, affection as one of the spiritual elements of poem is considered the most important artistic constituent. It is as a bridge connecting the outer and inner aspects of its creator that has the greatest influence on the audience; In this respect, it seems vital to analyze and investigate the aforementioned element compared to other effective ones. This study aims to recognize the two sightless poets’ themes and thoughts in terms of common affection that is due to their physical defects; differences and similarities of their perspectives could lead to more understanding and to help intercultural interactions, affinity of civilizations and betterment of the world piece. In this study through a descriptive-analytical approach, we intends to investigate the ways to transfer affections, emotions, induction of meaning as well as poetic tools such as simile, metaphor, sensuality and illustration. Our findings show sensuality or the element of affection is the main commonality between the two poets. This element is more rigorous when one realizes that their blindness not only has not caused limitations, but also has enabled them to be distinctive from other sighted poets.
خلاصه ماشینی:
ضـمن آن کـه پـژوهش حاضربه دنبال پاسخ بـه سـؤالات زيـراسـت :چـه رابطـه اي بـين انديشـه هـاي ميلتـون در «بهشت گمشده »و«شعررودکي سمرقندي »وجوددارد؟بنياديترين ومهم ترين نـوع ادراک ميان دوشاعرچيست ؟عمق عاطفي شعردراشعارجان ميلتون ورودکي تاچه ميـزان بـوده است ؟ميزان تأثيرگذاري عاطفۀشعربرمخاطب چقدراست ؟ پيشينۀ تحقيق اززمانيکه حماسۀبهشت گمشده درايران به چاپ رسيده اسـت تـاکنـون ،پـژوهش هـا حول محورآن بسياراندکانجام شده وگزاف نيست اگربگوييم مطالعۀحاضـربـه همـراه رويکردآن جزونخستين هابه شمارميآيد.
تضاد در اشعار رودکي و ميلتون تضاد در اشعار رودکي يکيازآرايه هاييکه درديوان رودکيوجوددارد،آرايۀتضادميباشد؛هرچندکه ايـن آرايه مانندسايرآرايه هايمورداستفادةرودکيازحدتکلف خارج نشده وصفت سادگيو ساده بودن رادارااست ،به طوريکه برايهرخواننده ايبه راحتيقابل دريافت است ،امابـا وجودآن درساخت معناييکلام شاعرنقش ويژه ايايفانموده است وضـمن آن کـه کـلام شاعرراسرشارازاحساس وتصويرنموده درخلق تصاويرگوناگون هـم بـه شـاعرکمـک کرده است : مثال ١) شايدکه مردپيربدين گه شودجوان گيتيبديل يافت شباب ازپيمشيب (رودکي،١٣٨٢:٤٩٢،ب ٣٧) مثال ٢) ايـن جهـان پـاکخـواب کردارسـت آن شناسـدکـه دلـش بيـداراسـت نيکـــياوبجايگـــاه بـــداســـت شــــادياوبجــــايتيمارســــت چــه نشــينيبــدين جهــان همــوار؟ کــه همــه کــاراونــه هموارســت دانش اونه خوب وچهره ش خوب زشت کــرداروخوب ديـدارست (همان :٤٩٤،ب ٧٧-٨٠) مثال ٣) کهن کندبزمانيهمان کجانوبود ونوکندبزمانيهمان که خلقان بود (همان :٤٩٩،ب ١٩٤) مثال ٤) شدآن زمانه ،که اوشادوخرم بود نشاط اوبفزون بودوبيم نقصان بود (همان :٤٩٩،ب ٢٠١) شاعرباکنارهم قراردادان واژه هايمتضـاد«خـواب وبيـدار،نيکـيوبـدي،همـوارو ناهموار،خوب وزشت ،شاديوغم ،کهن ونو،افزون ونقصـان »نـوعياحسـاس اميـدو اندوه رادرمقابل ديدخواننده به نمايش ميگذارد.