چکیده:
زمینه و هدف: برای کلنگری و جامعهنگری خدمات سلامت، توجه به ابعاد سلامت در تمام سطوح پیشگیری ضروری است. این مطالعه با هدف" تبیین چگونگی تأثیر سلامت معنوی بر سایر ابعاد سلامت (جسمانیروانی)» انجام شد.
روش کار: در پژوهش تکاملی، برای ارتقا دانش موجود با فرایند سیستماتیک، علمی، قابل توجیه، متمرکز بر سؤال "چگونگی تأثیر سلامت معنوی بر سلامت جسمی روانی اجتماعی" شواهد علمی و دینی سالهای 1990 تا 2018 میلادی با توجه به هرم مبتنی بر شواهد استخراج شدند. تفاسیر شیعی، خطبه همام نهجالبلاغه، احادیث: جنود عقل و جهل، عنوان بصری، عشق الهی، و یافتههای حاصل از شواهد بالینی در مراکز ارائه خدمات سلامت، با روش تحلیل محتوای واکر اوانت تحلیل شدند.
یافتهها: سلامت معنوی برخورداری از قلب سلیم، منتج از حقیقت بندگی است. - با عدم احساس مالکیت بنده و انفاق، - دوری از منفعتطلبی، تسلیم، توکل، تفویض امور به خدا و تحمل سختیها - اشتغال به اوامر و نواهی خدا، اجتناب از خودبینی و اصلاح سبک زندگی، هم واجد تأثیر مافوق طبیعی است، و هم با ایجاد شبکه حمایت اجتماعی در بعد اجتماعی، مدیریت استرسها و معنا دادن به حوادث زندگی در بعد روانی و ایجاد رفتارهای سالم بهداشتی در بعد جسمی، بر سلامت مؤثر است. بندگی سبب - زهد، قناعت (سلامت اجتماعی) - رهایی از اضطراب و افسردگی (سلامت روانی)، - دلدادگی به خدا و انقطاع الیالله (سلامت معنوی) میشود. سکینه قلب، سلامت جسمی را ارتقا میدهد.
نتیجهگیری: تقویت بنیه معنوی افراد سبب ارتقای سلامت جسمی روانی اجتماعی ایشان، رسیدن به بالاترین کیفیت زندگی (حیات طیبه) میشود، باید در خدمات سلامت ایران در دستور کار قرار گیرد.
Background: In the community-based and holistic health services approach attention to the bio- psycho-social spiritual health of patients and clients, at all levels is necessary . This study was aimed to assess how spiritual health affects other aspects of health (i.e. Physical-Psycho-Social) .
Methods: In evolutionary research, the Walker Avant content analysis method was used to upgrade existing knowledge with a systematic, scientific and justifiable process focusing on the question "How spiritual health affects bio- psycho-social health?" The scientific and religious literature from 1990 to 2018 was extracted according to the evidence-based. Shite commentaries, authentic narrations (Khamam Nahjolbalagheh, the forces of wisdom and ignorance hadith, Envan –Basree Hadith, divine love hadith) and clinical evidence in health services were analyzed.
Results: Spiritual health means having Sound Heart, which is the result of true worship – submission to God – disregard of self-interest, trusting in God, delegating affairs to God and enduring hardships - paying attention to God's laws and prohibitions, avoiding selfishness and reforming lifestyle. It also affects health by: creating a social support network, managing stress and giving meaning to life in the psychological dimension, and creating health behaviors in the physical dimension. True worship creates: asceticism, contentment (social health) - Liberation from anxiety and depression (mental health), - Love and devotion to God (spiritual health). Mental relaxation improves physical health.
Conclusion: The strengthening of the spiritual foundation of patients /clients increases their bio- psycho-social health and achieves the highest quality of life (Hayat Tayebeh). Spiritual health should be considered seriously in Iranian Health Services.