چکیده:
کیوریتور، امروزه، با تغییر کارکرد سنتی خود به سوی شیوههای نوین، در تمامی عرصههای هنری ورود کرده و پیوندی تنگاتنگ با چگونگی عرضه هنرها دارد، بدینجهت میتواند در دیده شدن و آگاهیبخشی در باب یک جریان هنری تأثیر مستقیم و مؤثری داشته باشد. بدینلحاظ این پژوهش ارتباط میان فعالیت کیوریتور در یک نمایشگاه هنری و شکلگیری جریانهای هنری را واکاوی کرده و برای مشخص ساختن این مسئله، دو سؤال اساسی را مطرح میکند نخست آنکه، نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکلگیری جریانهای هنری معاصر چیست و دوم، چگونه یک کیوریتور میتواند بواسطه برگزاری نمایشگاه به یک جریان هنری هویت بیرونی بخشد؟ لذا، هدف این نوشتار در اول، تبیین وظایف کیوریتور در یک نمایشگاه هنری و سپس بسط آن برای آشکارسازی نقش و جایگاه کیوریتور در جریانسازیها است. بدینترتیب، این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با الگو قرار دادن دو نمونه شاخص و تأثیرگذار جهانی با پیگیری گامبهگام فرایند نمایشگاهسازی از خلق ایده تا اجرا، به آشکارسازی وظایف کیوریتور در نمایشگاه هنری پرداخته و به مشخصسازی نقش و جایگاه کیوریتور در روند جریانسازیهای هنری میپردازد. یافتهها و بررسیهای این نوشتار نشان میدهند که کیوریتور به عنوان یک شخصیت واسط در دنیای هنر و کسی که ارتباط مستقیم با چگونگی نمایش هنر دارد، در زمینه شکلگیری جریانهای هنری میتواند با پیروی از الگوهای مدیریتی و نمایشگاهی صحیح نقش مستقیم و مؤثری داشته باشد.
The curator, by changes that has seen from its traditional functions towards new models, is now an omnipresent figure in the art world and is closely related to how the arts are showcased. Accordingly, it can have a direct and effective impact on raising awareness about an artistic flow and how it is presented. By this reason, this study explores the relationship between the curator’s activity in an art exhibition and the formation of artistic currents. In order to clarify this subject matter, this article, raises two basic questions: first, what is the role and position of the curator in the generation process of contemporary art movements and second, how can the curator form an art stream by holding an exhibition? Therefore, the purpose of this article is, on one hand, to explain the duties of the curator in an art exhibition, and then, to identify the role and position of the curator in the process of artistic current-making. Thus, this research, with a descriptive-analytical approach and by analyzing two global and influential exhibitional models, by following the curatorial process from idea creation to execution, pinpoints the duties of the curator in the art exhibition and characterizes the role and position of the curator in the formation process of artistic flows. The findings and studies of this paper show that, the curator, with its intermediary persona in the art world and someone who has a direct relationship with how art is presented, can have a direct and effective role in the generation process of art movements by following the proper exhibitional paradigms.