چکیده:
از الزامات دادرسی عادلانه، به رسمیّت شناختن و به کار بستن تساوی سلاح هاست. بدون شکّ، برقراری عدالت در روند دادرسی نیازمند این است که طرفین دعوا از وسائل اثباتی کافی برخوردار باشند. تساوی سلاح به معنای برخورداری های قانونی طرفین اصحاب دعوا از موقعیّت های مختلف از حیث اثبات بیگناهی متّهم یا بزهکار بودن طرف مقابل است؛ به نحوی که هیچ یک از اصحاب دعوا، محروم از ارائه ادلّه و یا دیگر امکانات جهت رسیدن به عدالت نباشند. موضوع مذکور در قرن حاضر در جوامع بین المللی مطرح و نیز در قانون جمهوری اسلامی ایران گرچه بدان تصریح نشده است لکن از مصادیق آن در قوانین مختلف سخن گفته است. وجود خلاء بررسی مبانی آن از منظر ادلّه اربعه، پژوهش حاضر را ضروری دانست. بدین سان تحقیق پیش رو به دنبال کشف مشروعیّت تساوی سلاح ها از منظر اسلام، لزوم رعایت آن و بیان مبانی فقهی آن است. تحقیق حاضر با بررسی ادلّه فقهی که برگرفته از دلیل های چهارگانه است همگام با بیان قوانین جمهوری اسلامی ایران با روش توصیفی _ تحلیلی به این مسأله پرداخته و با لزوم رعایت و همچنین اثبات مشروعیّت این اصل در روند دادرسی، خاتمه یافته است.
Principle of equality of arms Recognizing and applying of Principle of equality of arms is one of the requirements of fair trial. Undoubtedly, execution of justice in procedure need to have enough اثباتی وسايل for Parties to disputes. Principle of equality of arms means that plaintiff and defendant and their lawyers have legal status to prove their innocence or being criminal the other party. Of course in procedure, It should be in a way that none of Parties to disputes not to be deprived from providing evidence and proofs and also other possibilities. This case has been raised in the international community in the last century and also in the law of the islamic republic of Iran. But lack of research based on Islamic sources double the importance of this article. for this reason current research is looking for finding legitimacy of principle of equality of arms from the perspective of islam and also importance of observance and raising in fiqh. the Research is trying to investigate fiqh reasons taken from islamic sources In line with expression of the laws of the islamic republic of Iran. and also in procedure, it end up with the necessary observance and proof of legitimacy. Thanks for your time.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که همگان به اين قوانين آشنا نيستند و نيز گاهي به جهت برقراري عدالت لازم است که متهم يا شاکي از موقعيتي برخوردار باشند تا بتوانند بيگناهي يا به حق بودن خود را ثابت نمايند؛ لذا قانونگذار به فراخور نياز، قوانيني را جهت نيل به عدالت و رسيدن به دادرسي عادلانه وضع و براي پيشبرد اهداف طرفين ، موقعيت هاي مختلفي قرار داده است .
خلأ مذکور يعني عدم بررسي ادله اربعه در موضوع حاضر، وجود آياتي چون آيه ١٠٧ سوره انعام ، آيه ٦-٩ سوره نور و آيه ٢١- ٢٥ سوره صاد که دال بر رعايت اين اصل مي باشد و شيوه قضاوتي امام علي ونيز روايتي که از ايشان نقل شده و همچنين وجود دليل عقلي بر لزوم رعايت تساوي سلاح ها باعث گرديده است که تحقيق حاضر از ديگر تحقيقات متمايز شود.
لازم به ذکر است که برخي حقوق براي دادستان يا بازپرس گرچه ظاهري تعارض گونه با اصل رعايت عدالت و يکسان بودن حقوق دارد اما اين تفاوت ها، ناشي از تبعيض هاي ناروا نيست بلکه اين تغاير به جهت حفظ حقوق عامه مردم بنا گرديده است و لازمه اين مسأله ، برخورداري از حقوقي است که اشخاص ديگر نميتوانند داشته باشند.
از صدر و ذيل آيه چنين استنباط ميشود که اصل و اساس داوري عادلانه در صورت امکان ، ترافعي بودن است و تساوي سلاح موجب اين است که هر دو شخص بدون هيچگونه مشکلي بتوانند سخن بگويند و از آنجايي که فقط يک نفر سخن گفت و طرح دعوا کرد و فرصت به طرف مقابل داده نشد؛ خداوند حضرت داوود را تذکر مي دهد که بايد سخن طرفين را بشنود لذا پس از اين آموزش الهي او استغفار ميکند، گرچه حکم صحيحي داده باشد.