چکیده:
يعدّ لفظ الاسلام ومشتقاته من أهم المفردات التي وردت في
الشعر الجاهلي والقرآن الكريم ونهج البلاغة، حیث تناول كل
من المصادر الثلاثة اللفظَ ومشتقاته بمعان قد تشترك
استعمالها في المصادر الثلاثة وقد تختلف. فحاولت الباحثة
خلال السطور التي بين أيديكم أن تسلط الضوء على جذر
"سلم" ومختلف مشتقّاته عبر المنهج الوصفي التحلیليّ وأن
توضّح دلالة الكلمة ومشتقاتها في المصادر الثلاثة المذكورة
مسجّلة ما طرأ علیها من تغيّر دلاليّ . تفید نتائج الدراسة أنّ
جذر سلم في العصر الجاهلي كان له دلالة مادّيّة، بینما
اتّصفت هذه الدلالة في القرآن الكريم ونهج البلاغة فضلا –
عن الدلالة المادية بدلالات دينیة سلّطت الباحثة علیها
الضوء خلال المقالة، منها كلمة الإسلام بمعنى ذلك الدين
الجامع الذي أتي به الأنبیاء كلهم منذ خلق آدم إلى دين
الخاتم محمد المصطفى، ثم بمعنى التسلیم المطلق لأمر الله تبارك
وتعالي، ذلك التسلیم الذي يسري في كافة الكائنات الحیّة
وغير الحیّة، فهي لاتخطو عمّا خطّط لها الله تبارك وتعالى منذ
أن خلقها وهي لاتتعدّى ما عیّنت لها قید أنملة وغير ذلك
من المعاني الأخرى التي بیّنتها الباحثة قدر استطاعتها.
The word Islam and its derivatives are among the most important words mentioned in pre-Islamic poetry, in The Noble Qur’an, and in the Nahj al-Balagha, where each of the three sources dealt with the word and its derivatives, as its use may be shared in the three sources and may differ. The researcher tried during the lines that are in your hands to put the light on the root of "Salam (Peace)" and its various derivatives through a descriptive analytical method and to clarify the significance of the word and its derivatives in the three mentioned sources, to record its semantic changes. The results of the study indicate that the root of "Salam (Peace)" in the pre-Islamic era had a material connotation, while this indication in the Holy Qur’an and the Nahj al-Balagha - as well as the physical connotation - were characterized by religious connotations highlighted by the researcher during the article, including the word Islam in the sense of that inclusive religion that all the prophets brought from the creation of Adam to the religion of Khatam an-Nabiyyin ,the Prophet Muhammad Mustafa, then in the sense of absolute submission to take command from God Almighty, that submission which applies to all living and non-living beings while it does not go beyond what God Almighty has planned since the creation of the beings, and does not exceed what has assigned to that beings and the other meanings that the researcher showed as much as she could.