چکیده:
فونت منسوب به چارلز ویلکینز نخستین تلاشها برای گذر از محدودیتهای طراحی فونت چاپی نستعلیق، با ایجاد تغییراتی در شکل و ترکیب حروف، است. این پژوهش بر اساس منابع کتابخانهای و به شیوه توصیفی-تحلیلی، در پی یافتن پاسخ به این پرسش انجام شده که ویلکینز از چه شیوههایی برای مناسبسازی خط نستعلیق به منظور طراحی فونت و چاپ کتاب استفاده کرده است؟ به این منظور خط چاپی واژهنامه مختصر گلادوین (1192ق./1780م.)، نخستین کتاب چاپ سربی نستعلیق به دست ویلکینز، با اثری به خط نستعلیق از همان زمان مقایسه شده است. بدین منظور فونت نستعلیق مذکور با دفتر مفردات به خط عبیدالله حسینی شیرینرقم، که اندکی بعد در انتهای کتابی چاپشده به دست همو با عنوان گرامر زبان هندوستانی (لندن، 1242ق./1826م.) آمده، به منزلة نزدیکترین اثر در دسترس، مقایسه شد. یافتههای این پژوهش بیانگر آنست که در فونت منسوب به ویلکینز برخی از اشکال مرسوم حروف حذف شده و برخی از اشکال در مواضع نامتعارف استفاده شده است. بهعلاوه، برخی از حروف در جهت سادهسازی تغییر کرده و شیوههای متنوع اتصال حروف محدود شده است. علاوه بر ترکیب حروف، در ترکیب سطرها هم تغییراتی رخ داده و کلمات درهمتنیده خط نستعلیق کتابت در یک سطر به کلمات مجزا و با فاصله غیراصولی در فونت چاپی تبدیل شده است.
The font, attributed to Charles Wilkins, a British orientalist in the last quarter of the eighteenth century, is the first attempt to overcome the limitations of designing the Nasta'liq typeset. One way to understand these measures is to compare the print with the calligraphy. For this purpose, in this study, the printed calligraphy of Francis Gladwins A Compendious Vocabulary English and Persian (1192 / 1780), the first book of Nastaliq lead printing by Wilkins, with a textbook in the handwriting of Obaidullah Hosseini Shirin-Raqam, which was published at the end of a book published by Wilkins entitled A Grammar of the Hindustani Language (London, 1242 / 1826) is compared. For this purpose, In the font attributed to Wilkins, as the first Nasta'liq font in India, changes were made both in the shape of the letters and in the composition of the letters as well as the composition of the words. In the content section of this font, in order to distinguish the letters into individual shapes that can be printed in lead style, some common forms in Nasta'liq script have been removed and simpler examples for printing in Nasta'liq script have been kept; For example, the letter "ه" and the letter "م". The limitation of letter shapes has caused some letters to be used in positions that were not common in Nasta'liq font. Due to the fact that it is not possible to place the letters side by side with the adjacent rectangular units, the font has been changed so that these letters are in a horizontal direction along with each other. In addition, changes have been made, for example, to the letter "م" in order to create a vertical border between adjacent letters that connect the letters.There are also significant differences font composition between the font and the font examined. For example, due to printing restrictions, the spacing of words and lines in the printed font has become very large. The common rule in Nasta'liq writing is that the distance between adjacent letters and words should not be more than one to one and a half dots, while in the studied font the distance between words is between four to six dots and sometimes more. In addition, at the end of the lines, the last words of the line are often superimposed for the coherence of the composition, while this feature is not seen in the printed font.