چکیده:
عرفان عاشقانه در معنای عام بر مفهوم عشق و در معنای خاص ادراکی- ارتباطی بر تعامل «من-تویی» استوار است. به اقتضای این نوع تعامل برساخت هویت-وضعیت سوژهها به عبارتی دیگر جایگیری آنها در تعامل کارگزاران درونمتنی عرفان عاشقانه متمایز از سایر ژانرهای ادبی کلاسیک سامان یافته است و همین امر سبب شکلگیری وجهی متمایز از ابهام ادراکی- زیباییشناختی میشود. غزلیات شمس یکی از متنهایی است که تعامل سوژههای درون متنی آن و به تبع آن ابهام معرفتی-هنری حاکم بر آن بر مبنای تعامل من-تویی شکل گرفته است که نادیده گرفتن آن سبب تفسیری صرفا ذوقی از آن خواهد شد. بر همین اساس در این نوشتار کنش برساخت تعامل «من-تویی» کارگزاران درونمتنی راوی- عاشق و معشوق در غزلیات شمس به قصد خوانشی همسو با معرفتشناسی حاکم بر متن دلالت-یابی و تبیین شده است. برای دلالتیابی این تعامل مذکور به برخی از مفاهیم و اصطلاحات متفکران حوزه مذکور همچون بوبر، لویناس، باختین، سارتر، گابریل مارسل، لاندوفسکی و بیونگ چول هان استناد شده است. نتیجه نشان میدهد که منطق «من-تویی» در غزلیات شمس را میتوان ذیل چهار عنوان الف) اظهار خاموشی و عدم کدگزاری دقیق ب) بیتوجهی به سلسلهمراتب و گذر از تقابلها ج) ناتمامیت و پیشبینیناپذیری د) تعویق «خود» صورتبندی کرد که همگی به شکلی نمادین به مثابۀ عبور از نظم نشانگانی رایج و تجربۀ عالم وحدت است.
...communicative sense is based on the "I-you" interaction. Due to this type of interaction in the construction of the identity-status of the subjects, in other words, their placement in the interaction of the agents of the context of romantic mysticism is different from other classical literary genres And this leads to the formation of a distinct aspect of perceptual-aesthetic ambiguity. Ghazaliyat Shams is one of the texts in which the interaction of the subjects within its text and consequently the epistemological-artistic ambiguity that has been formed on the basis of the me-you interaction has been formed, ignoring it will cause a purely tasteful interpretation of it. Accordingly, in this article, the action of constructing the "I-you" interaction of the narrators-textual agents of the narrator-lover and the beloved in Shams's sonnets with the intention of reading in line with the epistemology governing the text has been identified and explained. To denote this interaction, some concepts and terms of thinkers in the field such as Buber, Levinas, Bakhtin, Sartre, Gabriel Marcel, Landowski and Byung-Chul Han have been cited. The result shows that the logic of "I-you" in the sonnets of Shams can be divided under four headings: a) expression of silence and lack of precise coding b) disregard for hierarchy and passing through confrontations c) incompleteness Invisibility d) Postponement of the "self" formulated, all of which symbolically represent the passage of the common order of symptoms and the experience of the world of unity.