چکیده:
نوشته حاضر، ترجمه مقاله«عیسی و مریم در قرآن: برخی شباهت های نادیده
گرفته شده»اثر نیل رابینسون، 3 یکی از قرآن پژوهان و مستشرقانی بریتانیایی
است که به صورت روشمند با کاربست مباحث ادبی و زبان شناسی در
موضو عهای قرآنی ورود و به تحقیق و بررسی منصفانه، علمی و به دور از
غرض ورزی پرداخته است. رابینسون در این مقاله سعی دارد به طور مختصر
به رویکردهای اساسی مسلمانان و غیرمسلمانان درباره داستان قرآنی حضرت
عیسی(ع) و مریم(س) بپردازد و به همین منظور چهار جنبه اساسی از این
موضوع را مطرح می کند که به نظر وی تقریبا نادیده گرفته شده است.
نویسنده در بخش اول نشان می دهد که معرّفی حضرت عیسی و مریم
چگونه در ساختار و سبک گفتار قرآن درآمیخته شده است و در بخش دوم،
شباهت هایی بین حضرت محمد(ص) و عیسی(ع) را ذکر می کند. وی در
بخش های سوم و چهارم، از قرآن و سنّت (حدیث) اسلامی کمک می گیرد تا
نشان دهد هم عایشه و هم حضرت محمد(ص) در برخی چیزها با مریم(س)
مشترک هستند. رابینسون در قسمت پایانی بیان می کند که داستان قرآنی
عیسی و مریم، رسالت حضرت محمد(ص) را تصدیق می کند.
The present article is a translation of the article “Jesus and
Mary in the Qur’an: Some Ignored Similarities” by Neil Robinson,
a British Qur’anic scholar and Orientalist who methodically
uses literary and linguistic topics in Qur’anic subjects.
Entered and conducted research that is fair, scientific, and
non-biased. In this article, Robinson tries to briefly discuss the
basic approaches of Muslims and non-Muslims to the Qur’anic
story of Jesus (pbuh) and Mary (pbuh) and to this end, he introduces
four basic aspects of this issue that he seems to have
almost ignored. Taken. In the first part, the author shows how
the introduction of Jesus and Mary is integrated in the structure
and style of speech of the Qur’an, and in the second part, he
mentions similarities between Prophet Muhammad (PBUH)
and Jesus (AS). In the third and fourth sections, he draws on
the Qur’an and the Islamic tradition (hadith) to show that both
Aisha and the Prophet Muhammad (pbuh) have something
in common with Maryam (pbuh). In the final part, Robinson
states that the Qur’anic story of Jesus and Mary acknowledges
the mission of the Prophet Muhammad (pbuh).
خلاصه ماشینی:
رابینسون در این مقاله سعی دارد به طور مختصر به رویکردهای اساسی مسلمانان و غیرمسلمانان درباره داستان قرآنی حضرت عیسی(ع) و مریم(س) بپردازد و به همین منظور چهار جنبه اساسی از این موضوع را مطرح میکند که به نظر وی تقریباً نادیده گرفته شده است.
Christian and Muslim perspec- tives on Jesus in Qur'an.
Christ in Islam and Christianity: Representation of Jesus in the Qur'an and the Classical Muslim Commentaries.
تحقیقات این محقّقان مسیحی به طور عمده بر محور مسیحیّت بوده است؛ یعنی آنها معمولاً برای شفافسازی مطالب قرآنی، ارتدکس یا معرّفی بدعتآمیز مسیحیّت از عیسی و مریم را مبنای کار خود قرار میدهند، البتّه بعضی از محقّقان زیرک مسیحی داشتهاند که این مطالب توسط تجارب مذهبی محمد شکل گرفته و با توجه به اهداف علوم الهی از قرآن مطابقت داده شده است؛ اما از نظر بنده، آنها مقدار کامل این تطابق و شکلگیری را ندانستهاند.
این ساختار خودش توسط محمد آرکون تجزیه و تحلیل شده است؛ امّا مرتبط با یک ارزیابی از موضوع حضرت عیسی و مریم است که بهندرت، توسط مدافعان (نویسندگان) مسیحی تصدیق میشوند.
» (مائده: 116) این وحی موثّق از داستان حضرت عیسی و مریم، شبیه هر چیز دیگری در قرآن، در مرحله اول به فرد ممتاز خطاب شده است، امّا برای یک جماعت انبوه در نظر گرفته شده است.
4. See Neal Robinson, 'Creating Birds from Clay: a Miracle of Jesus in the Qur'an and Classical Muslim Commentaries', Muslim World, vol.
Traditional Muslim exegesis interprets all the relevant Qur'anic texts in the light of 4:157 which is taken to imply that a substitute was crucified in Jesus' place.