چکیده:
دوران دفاع مقدس، بخشی از تاریخ کشور ماست و نگاه عادلانه به این برهۀ تاریخی، زمانی محقق میشود که از نگاه تمام کسانی که درگیر آن بودهاند، مورد بررسی قرار بگیرد.کتابهای خاطرات زنان از جنگ به لحاظ کمّی و کیفی هنوز فاصله بسیاری با کتابهای خاطرات مردان دارند. در این مقاله با تأکید بر وجود سبک زنانه در آثار زنان نویسنده و بررسی دو کتاب برگزیدۀ خاطرات زنان در جشنوارههای کشوری که در فاصله زمانی 10 ساله از یکدیگر برگزیده شدهاند، یکشنبۀ آخر و دختر شینا، بسامد کاربرد 20 مؤلفه از جلوههای زنانۀ زبان که توسط صاحبنظران بیان شده یا به نظر نگارنده رسیدهاند با نگاه به رویکرد زبانی سارا میلز در سطوح ساختار زبانی و ساختار اندیشه و محتوا ارزیابی شدند.این مؤلفهها میتوانند به روند رشد نقد نظری آثار زنان به ویژه در حوزۀ خاطرات جنگ کمک کنند. در سیر کاربرد این مؤلفهها طی دوره 10 ساله، استفاده از واژگان زنانه در بخش ساختار زبانی (صرفی) در دختر شینا به شکل معناداری نسبت به یکشنبۀ آخر افزایش و اشاره به آموزههای دینی و ملی (در بخش ساختار اندیشه و محتوا) در آن کاهش معنادار داشته است. اشاره به رنگ و جنس اشیاء در دختر شینا در حد متوسط، کاهش، اما استفاده از لحن ضعیف و حمایتطلبانه درآن افزایش داشته است. بقیه موارد تغییر قابل توجهی نداشتهاند. این تغییرات میتوانند تحت تأثیر شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی جامعه یا شرایط فردی نویسنده باشند.
Holy defense is a part of our country's history, and a fair look at this historic period is realized when it’s studied through the minds of all those who were involved. The books of women's war memories, both quantitatively and qualitatively, still have a lot to do with men's diary books. Here, the frequency of the use of twenty components of feminine effects of language, expressed by experts or understood by the author, was evaluated by emphasizing on existence of women's style in their writings, reviewing two selected books of women's memories in national festivals that were selected with ten years time distance, “The last Sunday” and “Shina’s daughter”, and looking at Sarah Mills' linguistic approach at levels of linguistic structure, thought, and content structure. These components can contribute to the process of developing a theoretical critique of women’s works, especially in the war memories field. In the process of these components' application over ten years, usage of feminine vocabulary in the linguistic structure (Lexical) has been significantly enhanced in “Shina's daughter” versus “The last Sunday” and referring to the religious and national doctrines (in the structure of thought and content) has been significantly decreased. Pointing to the color and material of objects in “Shina's daughter” is modestly reduced, but the use of a weak and supportive tone is increased. The rest criteria were not changed significantly. These changes can be influenced by the cultural, political, and social circumstances of the society or the author's individual circumstances.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله با تأکيد بر وجود سبک زنانه در آثار زنان نويسنده و بررسي دو کتاب برگزيدة خاطرات زنان در جشنواره هاي کشوري که در فاصله زماني ١٠ ساله از يکديگر برگزيده شده اند، يکشنبۀ آخر و دختر شينا، بسامد کاربرد ٢٠ مؤلفه از جلوه هاي زنانۀ زبان که توسط صاحبنظران بيان شده يا به نظر نگارنده رسيده اند با نگاه به رويکرد زباني سارا ميلز در سطوح ساختار زباني و ساختار انديشه و محتوا ارزيابي شدند.
در اين مقاله تلاش شده است با بررسي چندجانبۀ مقولۀ گفتمان و روايت در کتاب هاي خاطرات زنان از جنگ در يک برهۀ زماني مشخص ، روند به کارگيري انگاره هاي زنانۀ زبان در دو کتاب منتخب خاطرات زنان که راوي و نويسندة آن ها زن بوده است و در فاصلۀ زماني ١٠ ساله از يکديگر در يک جشنوارة معتبر برگزيده شده اند به پاسخ اين سؤالات برسد که نشانه هاي سبک زنانه در زبان و قلم نويسندگان اين دو کتاب کدامند؟ همچنين آيا تفاوت معناداري در کاربرد شاخصه هاي سبک زنانه زبان بين اين دوکتاب وجود دارد يا خير؟ علاوه بر اين ، کاربرد مؤلفه هاي زنانه در اين دو کتاب با توجه به فاصلۀ ١٠ سالۀ انتخاب آن ها با عنايت به تغيير شرايط فرهنگي، سياسي و اجتماعي کشور در دو حوزة «زباني» و «انديشه و محتوا» چه تغييراتي داشته است ؟ لازم است که همگام با رشد کمّي آثار روايي زنان با پرداختن به نقد و آسيب شناسي اين گونۀ ادبي، راه را براي رشد کيفي خاطره نويسي زنان آسان کنيم .