چکیده:
این تحقیق با هدف تبیین ضرورت «خود−ارزیابی» و تناسب آن با اصول تربیت دینی انجام گرفت. روش تحقیق، توصیفی−تحلیلی بود. براساس یافتهها مشخص شد که خود−ارزیابی با هشت اصل تربیت اسلامی (اصل جامعیت، اصل توحید و اخلاص، اصل مشارکت و مسئولیت، اصل تفاوتهای فردی، اصل گرایشات مثبت دینی، اصل عذرپذیری و جبران، اصل کرامت و اصل مداومت و نظارت دائمی) متناسب بود و بر ارزشیابی رایج (شناخت−محور، کمی و معلم−محور) مزیت دارد. همچنین، به کار بردن خود−ارزیابی در برنامه درسی تربیت دینی میتواند از حالت حداقلی (به صورت مکمل) تا حالت حداکثری (تنها مدل ارزیابی) متفاوت باشد. درنهایت، استلزامات کاربرد خود−ارزیابی در برنامه درسی تربیت دینی مطرح شده است.
Evaluation is one of the important components of religious education curriculum. Major pathological research has emphasized the inefficiency of current assessment methods and has sometimes suggested "self-assessment" as an alternative; But this suggestion is less detailed and expanded. This study was conducted to explain the need for "self-assessment" and its relevance to the principles of religious education. The research method was descriptive-analytical. Based on the findings, it was found that self-assessment is appropriate for eight principles of Islamic education (comprehensiveness principle, monotheism and purity principle, participation and responsibility principle, individual differences principle, positive religious tendencies principle, apology and compensation principle, dignity principle and of continuity and ongoing supervision principle) and took precedence over routine assessment (cognitive-centered, quantitative, and teacher-centered one). Also, the use of self-assessment in the religious education curriculum can vary from the minimum mode (as a supplement) to the maximum mode (assessment model only). Finally, the necessities of the application of self-assessment in the religious education curriculum are discussed. Also, the use of self-assessment in the religious education curriculum can vary from the minimum mode (as a supplement) to the maximum mode (assessment model only). Finally, the necessities of the application of self-assessment in the religious education curriculum are discussed.
خلاصه ماشینی:
با اين که به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، تلاش براي ارتقاي وضعيت تربيـت دينـي در مدارس بيشتر شده است ، اما برونداد برنامه هاي تربيت ديني هنوز در تراز جمهوري اسـلامي ايـران نيست .
ارزشيابي بـا اهداف گوناگوني انجام ميگيرد و چنانچه به نحو مطلوب صورت گيرد، براي جلب دقـت و تـلاش شاگردان و افزايش خودشناسي ايشان مفيد است ؛ اما اگر صرفا وسيله اي بـراي نمـره دادن و مجـوز ارتقاي شاگردان بوده و منجر به برچسب زدن به افراد ضعيف بشود، ارزش تربيتي خود را به کلي از دست داده (شعباني ، ١٣٧١، ص٣٩۶−٣٩۴)، از طريق منحرف کردن مسير مطالعه دانش آمـوز، حتي اثر منفي بر يادگيري خواهد داشت ؛ زيـرا دانـش آمـوزان شـيوه مطالعـه خـود را بـا شـيوه هاي ارزشيابي تنظيم ميکنند (شوئر، ١٣۶٩، ص٢۴) و حتي معلمان نيـز شـيوه تـدريس خـود را بـا آن تطبيق مي دهند.
يکي از عناصر برنامه درسـي در ايـن نظريـه ، ارزشـيابي اسـت کـه بـه صورت ارزشيابي فرايند−محور و خود−ارزيابي ، ارزيابي مداوم و آگاهانه خـود و ديگـران پيشـنهاد شده است (مرزوقي ، ١٣٩۶؛ مرزوقـي و همکـاران ، ١٣٩٧).
با توجه به ثمرات و دسـتاوردهاي خـوب آن در پرورش دانش آموزان ، لازم است تناسب آن با برنامه درسي تربيت ديني مورد بررسي قرار گيرد تا در صورت احراز تناسب ، برنامه هاي عملياتي لازم طراحي شود.
نتيجه گيري تا کنون انتقادات زيادي بر شيوه هاي رايج ارزشيابي در برنامه درسي تربيت ديني در کشور وارد شده است .
p. (2008), Self – assessment in religious education.
(2016), Impact of self- assessment by students on their learning.