چکیده:
طریقت قتالی توسط «شاه سیفالله قتال» (578-674 ه.) از عرفای قرن هفتم ه. ق پایه گذاری شده است. همزمان با هجوم هولاکو به بغداد، شاه سیفالله قتال و همراهانش از طریق بصره وارد سواحل خلیجفارس شدند. شاه سیفالله قتال به دلیل امنیت مسیر تجاری کیش، در نواحی پس کرانهای آن یعنی در عمادده استقرار یافت و توانست از اتابکان فارس معافیت مالیاتی و با حاکمان لار رابطه محکم ایجاد کند. میراث فکری و فرهنگی این طریقت، بهصورت تذکرههایمنظومتحفهالقلوب (اثر سید ابراهیم سید خلیل) و منثور تحفه الراغبین (سیدعلی بن سید حمدی)، در منطقه جنوب فارس و هرمزگان موجود است. از آنجا که این منابع، تا کنون به طور کامل معرفی نشدهاند، این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، وجوه تاریخی– فرهنگی این طریقت را، با تاکید بر نسخههای خطی نویافته، بهعنوان یک مسئله تاریخی، مورد پرسش قرار دهد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد این طریقت، از طریق امنیت نواحی خلیجفارس بعد از هجوم مغولان توانست جایگاه فکری - فرهنگی مهم به دست آورد
Qattali sect was founded by "Shah Saifullah Qattal" (578-674 AH) one of the mystics of the seventh century AH. Simultaneously with the invasion of Baghdad by Hulagu, Shah Saifullah Qatal and his companions migrated to the shores of the Persian Gulf via Basra. Due to the security of Kishchr('39')s trade route, Shah Saifullah Qattal was established in its post-border areas, namely Emaddeh, and was able to resave tax exempt from Atabaks of Fars and establish a strong relationship with the rulers of Lar. The intellectual and cultural heritage of this sect is available in the region of southern Fars and Hormozgan in the form of poem manuscript called “Tohfat-Al-Qoloub” (by Sayyid Ibrahim Sayyid Khalil) and the prose manuscript called “Tohfat-Al-Rafgebin” (by Sayyid Ali ibn Sayyid Hamdi). Since these sources have not been fully introduced so far, this article intends to question the historical-cultural aspects of this sect as a historical issue, with emphasis on newly found manuscripts, and using descriptive-analytical method. The findings of the research show that after the Mongol invasion, this sect was able to gain an intellectual-cultural status through the security of the Persian Gulf regions and established strong relations with the local rulers of the time.
خلاصه ماشینی:
میراث فکری و فرهنگی ایـن طریقـت ، بـه صـورت تـذکره هـای منظـوم تحفـًهْ القلوب (اثر سید ابراهیم سید خلیل ) و نیز تذکره منثور تحفًهْ الراغبین (سید علی بن سـید حمـدی)، در منطقـۀ جنوب فارس و هرمزگان بر جای مانده است .
Due to the security of Kishcher trade route, Shah Saifullah Qattal could establish a territory for himself in this area, namely Emaddeh, obtain tax exempt from Atabaks of Fars and create strong relationships with the rulers of Lar. The intellectual and cultural heritage of this sect can be found in the region of southern Fars and Hormozgan in the form of poem manuscript called “Tohfat-Al-Qoloub” (by Sayyid Ibrahim Sayyid Khalil) and the prose manuscript called “Tohfat-Al-Rafgebin” (by Sayyid Ali ibn Sayyid Hamdi).
در قرون هفتم و هشتم تحولاتی در خلیج فارس روی داد که باعث شد دایرٔە نفوذ شاه سـیف الله قتـال در حوزه جنوب ایران ، از شیراز تا حد لار، هرموز، کرمان و نیـز دیگـر سـواحل و جزایر خلیج فارس ، عمان ، مکران تا سرحد سند گسـترش یابـد؛ تـا جـایی کـه در آن زمان او در کنار چند طریقت مهم تصوف ١ به عنوان قطب الاقطاب شـناخته مـیشـد (تحفه ̂U القلوب ، ١٤٧؛ تحفه ̂U الـراغبین ، ٧٥).
٢ فرزندان شاه سیف الله قتال نیز در منـاطق مختلـف جنـوب ایـران پراکنده بودند و از این طریق به گسترش پراکندگی جغرافیایی طریقت قتـالی کمـک کردند؛ از جمله سید کامل پیر جانشین او که در روستای کال از توابع اشکنان لامرد زندگی کرد و در آنجا به خاک سپرده شد.