چکیده:
دیدگاه مرسوم درباره چرایی و چگونگی شکلگیری دودمانهای محلی و اتابکی سلجوقی معتقد است که تداوم سنت تقسیم خاک ترکان در دوره سلجوقی، موجب شد که سلاطین این دودمان با واگذاری بخشهایی از قلمرو خویش به سران برجسته ترکمان، موجبات شکلگیری دودمانهای محلی سلجوقی را فراهم نمایند. بر اساس این دیدگاه، استمرار سنت اتابکی – که در اساس از نهادهای اجتماعی ترکان بود - در دوره سلجوقی، موجب شد امرای نظامی که سرپرستی شاهزادگان خردسال ترک و اداره قلمروهای واگذار شده به آنها را بر عهده داشتند، پس از تضعیف نهاد سلطنت، با سواستفاده از موقعیت خویش، دودمانهای اتابکی را پایهگذاری کنند. نوشتار حاضر با نقد این دیدگاه، تلاش دارد الگوهای متفاوت شکلگیری دودمانهای محلی و اتابکی سلجوقی را به روش تحلیل تاریخی تبیین نماید. یافتهها نشان میهد علیرغم اینکه سنتهای سیاسی و اجتماعی ترکان به نحوی در شکلگیری همه دودمان محلی و اتابکی سلجوقی مؤثر بوده است، اما برخلاف تصور رایج، از میان چهار سلسله محلی سلجوقی – سلجوقیان کرمان، سلجوقیان شام، سلجوقیان روم و سلجوقیان عراق – تنها شکلگیری سلجوقیان کرمان با الگوی رایج تطابق دارد. همچنین در بین چهار دودمان اتابکی – زنگیان موصل و شام، ایلدگزیان آذربایجان و اران، سلغریان فارس و اتابکان یزد – نیز، صرفاً اتابکان آذربایجان بر اساس دیدگاه رایج، پایهگذاری شده است. شش دودمان محلی و اتابکی دیگر، بنا به دلایل مذهبی، اقتصادی، نظامی، منازعات قدرت، پاسداری از مرزها، بحرانهای جانشینی یا ترکیبی از این عوامل و بر اساس الگویی کاملاً متفاوت شکل گرفتند.
The common view about formation and establishment of local and Atabek government in Seljuk territory refer to maintenance of a Turk tradition which is dividing lands. This tradition continued during Seljuk period and some parts of Seljuk territory handed over parts to prominent Turkmen leaders. This practice gave rise to establishment of local power. According to this view, the continuation of the Atabek institution, which was social in essence, caused the military rulers who were in charge of the young Turkish princes as well as administration of those lands to establish Atabek dynasties after weakening of the Great Seljuk. This paper intends to study the pattern of formation of local and Atabek dynasties by historical analysis. The findings show that despite the fact that the political and social traditions of the Turks were somehow effective in the formation of all local and Atabek dynasties, but contrary to popular belief, among the four local powers - Kerman Seljuk Sultanate, Shaam Seljuk, Rum Sultanate and Iraqi Seljuks - only Kerman Seljuk Sultanate conforms to the common pattern. Also, among the four Atabek dynasties - Zangian of Mosul and Shaam, Eldiguz of Azerbaijan and Iran, Salghurids of Fars and Yazd Atabek - only Eldiguz was formed to a large extent according to the mentioned pattern. The other six local and Atabek dynasties, each based on religious, economic, military, power struggles, border guards, succession crises, or a combination of these factors, were formed on a completely different pattern.