چکیده:
معناشناسی از رویکردهای نوین در قرآنشناسی قرن اخیر است. این دانش در رشد و ارتقاء هرچه بیشتر قرآنشناسی امروز بسیار کارآمد بوده و مورد اقبال قرآنپژوهان قرار گرفته است. یکی از شاخههای معناشناسی، معناشناسی ساختاری است و در این میان از مباحث آن تعیین حوزههای معنایی یک واژه است. در نوشتار پیش رو، به تبیین حوزه معنایی لیل در قرآن کریم پرداخته شده است. روش انجام پژوهش، تحلیل متنی بر پایه الگوی همنشینی و جانشینی کلمات با واژه لیل است. این بررسی نشان میدهد، واژگانی که در فرآیند همنشینی و جانشینی با این واژه در ارتباطاند را میتوان به زوج معنایی و زیرمجموعههای روابط معنایی شب و روز(فراگیر شدن، تقلیب لیل و نهار، تکویر لیل و نهار و...)؛ پدیدههای همراه شب(ماه، ستارگان و تاریکی)؛ بخشهای لیل (شفق، مغرب، و...)، کارکردهای لیل(عبادی، اجتماعی، تقویمی، طبیعی) و گونههای معنایی- مفهومی لیل(مکملی، اشتدادی، توزیعی و تقابلی) در قرآن مورد بررسی قرار داد.
Semantics is one of the new approaches in Quranology of the last century. This knowledge has been very effective in the growth and promotion of Quranology today and has been welcomed by Quran scholars. One of the branches of semantics is structural semantics, and among them, one of its topics is determining the semantic domains of a word. In the following article, the semantic domain of Lail in the Holy Quran is explained. The research method is textual analysis based on the pattern of accompaniment and substitution of words with the word Lail. This study shows that the words that are related to this word in the process of companionship and succession can be examined as the semantic pairs and subsets of semantic relations day and night (inclusiveness of night and day, etc.); Phenomena accompanying the night (moon, stars and darkness); The sections of Lail (Shafaq, Maghrib, etc.), the functions of Lail (devotional, social, calendar, natural) and the semantic-conceptual types of Lail (complementary, intensifying, distributive and reciprocal) in the Qur'an were examined.