چکیده:
یکی از هنرها و صنایع سنتی در معرض فراموشی، چینی بندزنی است. حفظ و جمعآوری تجربیات، دانش و فنون بهکار رفته در این حرفه در جهت پاسداشت فرهنگ ایرانی ضرورت دارد. برای گردآوری اطلاعات از مطالعات میدانی و کتابخانهای و مصاحبه با صاحبنظران و پیشکسوتان این هنر استفاده گردید و به پیشینه، شناخت و معرفی ابزارسنتی، مواد و روش تهیه و بکارگیری آنها در مرمت ظروف چینی و سفالی پرداخته شد. مراحل مرمت این ظروف شامل بازچینی قطعات شکسته، سوراخ کاری، بستزدن، چسبزدن و مراحل تکمیلی ترکبندی و استحکامبخشی مضاعف میباشد. انواع چسبهای سنتی طبیعی، گیاهی و حیوانی و همچنین آهک جهت تهیه بعضی از چسبها، بهدلیل مقاوم بودن در برابر رطوبت و آببندی ، در این هنر مورد استفاده قرار میگیرند. اهمیت مطالعه این حرفهها و فنون و مواد و مصالح بهکار رفته بدین جهت است که بازشناسی و حفاظت از صنایع سنتی، حفاظت از اخلاق و سنتهای زیست اصیل ایرانی را در پی دارد و میتواند پشتوانه حفاظت از آثار فرهنگی باشد. حفاظت از میراث فرهنگی منحصر به آثار معماری و میراث ملموس نیست و باید برای حفظ جامعیت آن همه اجزائی که در شکلگیری این فرهنگ نقش دارند، مورد توجه قرار گیرند.
One of the forgotten traditional arts and crafts is the art of repairing porcelain. Preservation and collection of experiences, knowledge and techniques used in this profession is necessary in order to preserve Iranian culture. Field and library studies and interviews with experts and veterans of this art were used to collect information and the background, knowledge and introduction of tools, materials and methods of their preparation and use in the restoration of porcelain and earthenware were discussed The repair steps of these containers include assembling broken parts, making holes, assembling clamps, gluing and strengthening is the ultimate. Types of traditional natural, plant and animal adhesives and lime to prepare some adhesives, due to their resistance to moisture and sealing, are used in this art. The importance of studying these professions and the techniques and materials used is due to the fact that Recognition and protection of traditional industries will be followed by the protection of ethics and authentic Iranian traditions and can be used in the restoration and protection of cultural property. The protection of cultural heritage is not limited to architectural works and tangible heritage and to maintain its comprehensiveness, all components of this culture must be considered.