چکیده:
هدف: هدف این پژوهش اثربخشی تکنیکهای آموزش خلاقیت بر طراحی معماری موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است روش پژوهش:روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایشی و کنترل است .روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت تصادفی و بر اساس انتخاب واحدترم یک دانشجویان معماری طرح3 در نیمسال اول 96-97 از نمونههای در دسترس به تعداد مجموعاً 40 نفر در دو گروه بوده است . در گروه آزمایش شیوه آموزش مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت و در گروه کنترل آموزش رایج دنبال شده است. ابزار سنجش خلاقیت در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه تورنس و آزمون ترسیمی مبتنی بر 4 مؤلفه خلاقیت بوده است و دادههای پژوهش با استفاده از مقایسه میانگین و انحراف معیار ...در نرمافزار spss تحلیلشده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشانگر ارتقا خلاقیت مبتنی بر آموزش تکنیکهای خلاقیت در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میباشد. با این تفاوت که تکنیک بارش فکری در حوزه ایده یابی مطرح و در زمان کوتاه مدت قابل تحقق بوده و در مقابل تکنیک اسکمپر در حوزه ایده پردازی مطرح و در بازه زمانی طولانی مدت قابل دستیابی است.
Objective: The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of creativity training technique for architectural designMethods: This study is an experimental study with pre-test and post-test design with experimental and control groups. Sampling method in this research is visual and based on the selection of thermal unit of architecture students of plan 3 in the first semester2017-2018 of the available samples There are a total of 40 people in the two groups. In the experimental group, the training method is based on creativity techniques and in the control group, conventional training is followed. Creativity measurement tools were available in both pre-test and post-test stages of the Torrance questionnaire and a drawing test with 4 components of creativity, and the research data were analyzed using comparison and standard deviation criteria in SPSS software. Results: The results of the study indicate the improvement of creativity with the training of creativity techniques in the experimental group compared to the control group. The difference is that the technique of brainstorming is in the field of idea generation and can be achieved in a short time, while the scamper technique is in the field of idea generation and is acceptable in the long run. Keywords: Creativity training, Brainstorming, Scamper, Problem solving thinking, Design skills
خلاصه ماشینی:
Peng , Chen, Xia, Ran 4.
راه حل پیشنهادی همچنین محصولی از ارزیابیهای تکراری راه حل های قبلی و تصمیم گیریهای مبتنی بر این ارزیابیها است که میتوان آن را حاصل تواناییهای به دست آمده از طریق یادگیری، تمرین و قرار گرفتن در معرض آموزش در نظر گرفت (جارسولد و لاچمن ١، ٢٠١٧)؛ که طراحی را از روال معمولی که آنها را محصور میکند، دور میسازد و برای طرح های خلاقانه معماری دو ویژگی را تبیین می سازد، نخست آنکه متغیرهای طراحی به گونه ای تغییر یابد که نتایج آن راه حل هایی باشد که قبلا ناشناخته بوده اند، یا متغیرهای جدیدی را معرفی کنند که راه حل های آن به تولید محصول خلاقانه بیانجامد (ویلیامس ، استوالد، آسکلند٢٠١٠،٢).
نتایج به دست آمده از این آزمون نشان میدهد که هم در مرحله پیش آزمون و پس آزمون ؛ هم از جهت گـروه گـواه و آزمایش و اثر تعاملی آنها تفاوت میانگین ها معنادار بوده است به طوری که میانگین هر چهار / مؤلفه سیالیت ، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط از مقدار معناداری از ٠/٠٥ در سطح اطمینان ٩٥ درصد، پایینتر بوده است که نشان دهنده ی پذیرفته شدن فرض پژوهش مبنی بـر تأثیرپـذیری میزان مهارت در طراحی از آموزش مبتنی بر تکنیک های خلاقیت دارد ( جدول ٤).