چکیده:
واو در زبان عربی و فارسی بنا بر موقعیت بهکاررفته، کارکردهای گوناگون و معانی متفاوتی دارد؛ زیرا واو، واژهای است که ارتباط و پیوند میان کلمات و جملات را برقرار میسازد و آنها را به یکدیگر مرتبط میکند. تکواژ مورد بحث مقالۀ حاضر، واوی است که در نگاه اوّل خلاف قاعدۀ زبانی به نظر میآید؛ چون ارتباط قبل و بعد آن بدون در نظر گرفتن واو کاملاً درست به نظر میرسد و کامل مینماید. ولی واو واقعشده، در اصل ارتباطی میان یک جزء ذکر نشده با ماقبل یا مابعد خود را به عهده دارد و آن را بیان میکند. ذکر نکردن آن جزء در جمله و قرارگیری واو، باعث غافلگیری مخاطب در درجۀ اوّل و باعث تفکّر او در درجۀ دوم شده و در درجۀ سوم علّتی جهت جستوجو برای یافتن جزء ذکر نشده _ به عبارت دقیقتر مقصود متکلّم ـ و ارتباطش در جملۀ مطرحشده است. ازآنجاکه اندیشه و تعقّل، لایتناهی و جزء جداییناپذیر وجود آدمی است، ارتباط هر چیزی با آن یا به تعبیری دقیقتر، برخورد همۀ چیزهای امور عقلانی با آن است که سبب جاودانگی آن میشود. در مقالۀ حاضر کوشیده شده است بر اساس شیوۀ تحلیلی- تطبیقی به علّتی از علّتهای متعدّد جاودانگی قرآن کریم و دیوان حافظ شیرازی پرداخته شود. مهمترین دستاورد این مقاله، کشف علّتی از علل متعدّد جاودانگی این دو اثر فاخر بوده است؛ زیرا بیشتر مضامین دیوان حافظ بازتابی از مفاهیم زیبای قرآنی است.
‘And’ has different functions and meanings in Arabic and Persian language based on the used situation; since it connects words and sentences and relates them to one another. The investigated ‘and’ in the present study is the one that seems to oppose lingual principals; due to its prior and subsequent connection without considering ‘and’ seems quite correct and complementary. However, the applied ‘and’ in fact connects and defines an unmentioned element prior or subsequent to itself. Not mentioning that element in the sentence and its placement results in audience’s confusion, their struggle in thinking, the reason to seek for the unmentioned element –speaker’s intention to be exact- and its connection in the mentioned sentence. Since thought and reasoning are infinite and inextricable of human nature, everything’s relations with it or more precisely every reasoning confrontation is towards it in order to make it immortal. The present study intends to investigate a cause among numerous causes of immortality of the Holy Quran and Divan of Hafez through a descriptive-analytical approach. The main result of this study is having discovered one of the various causes of immortality in these two grand books; since most themes in Divan of Hafez are reflections of the alluring Quranic concepts.